کد خبر: 294234
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
بازدید 233
جشن‌های یلدایی در مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین

به مناسبت فرارسیدن شب یلدا، مراکز فرهنگی و هنری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، ویژه برنامه و جشن‌های متنوعی برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین، مراکز فرهنگی و هنری کانون استان قزوین، با اجرای برنامه‌های متنوع، آیین کهن شب یلدا را گرامی داشتند.

مرکز فرهنگی و هنری مجتمع با حضور 120 عضو فعال،جشن یلدای خود را برگزار کرد.

تلاوت قران، اجرای سرود ملی، اجرای دکلمه شب یلدا، تک نوازی نی و تنبک توسط اعضا، معرفی آداب و رسوم شب یلدا توسط ننه سرما، مسابقه، اجرای نمایش مهمان‌های ناخوانده توسط اعضای دختر، قصه گویی، حافظ خوانی، اهدا جایزه به برگزیدگان مسابقات کتاب‌خوانی و کتاب‌سازی و در آخر پذیرایی یلدایی از فعالیت‌های اجرا شده در این مراسم بود.

هم‌چنین به این مناسبت، کارگاه کاردستی یلدایی برای اعضای ثابت و اعضای طرح کانون مدرسه نیز اجرا شده است.

«دورهمی یلدایی»عنوان برنامه مرکز فرهنگی و هنری شماره 1 کانون تاکستان به این مناسبت بود که با حضور 40 عضو نوجوان مرکز اجرا شد.

در این جشن که با هدف آشنایی با سبک زندگی ایرانی و اسلامی اجرا شد، مربیان درباره فلسفه شب یلدا، ننه سرما، چله کوچیکه و چله بزرگه با اعضا به گفتگو نشستند.

شاهنامه‌خوانی اعضا، اجرای نمایش طنز ننه سرما توسط اعضای دختر نوجوان مرکز، حافظ خوانی، کارگاه کاردستی و ساخت یادبودهایی هندوانه، اجرای مسابقه، بازی و شعرخوانی توسط اعضا و پذیرایی یلدایی از دیگر فعالیت‌های اجراشده در این جشن بود.

جشن یلدای «یاقوت واره قصه‌ها»در مرکز فرهنگی و هنری کانون محمدیه، در دو نوبت برای اعضای دختر و پسر برگزار شد .

 در این جشن اعضای پسر یک نمایش خلاق با عنوان مهمان ناخوانده اجرا کردند و قصه گویی عضو پسر با عنوان خشم قلمبه و کارگاه کاردستی ساخت آدم برفی از دیگر برنامه‌های این جشن بود.

قصه گویی، استند آپ کمدی، حافظ خوانی، معرفی ایام و مناسبت‌های شب یلدایی و پذیرایی یلدایی از فعالیت‌های جشن اعضای دختر بود 

 مربی کتابخانه سیارشهری قزوین هم با همکاری دبستان شهید محسن پرویز با حضور سیصد دانش آموز در سالن سینمای لشگر 16 زرهی، جشنواره یلدا را برگزار کرد.

مربی کتابخانه سیار روستایی شماره 1 هم در روستای فارسیان مدرسه فرهیخته، کارگاه کاردستی، قصه گویی و خاطره گویی یلدایی برگزار کرد.

در مرکز فرهنگی و هنری آوج، ویژه برنامه «یلدای مهربانی» با برگزاری کارگاه کاردستی، قصه‌گویی، شعرخوانی، بازی و سرگرمی،و سرود برای بیش از 60 عضو دختر و پسر در دو نوبت اجرا شد.

مرکز فرهنگی هنری کانون ضیاآباد با حضور 30 نفر از دانش آموزان دبستان سمیه ، ویژه برنامه ای تحت عنوان " جشنواره صد دانه یاقوت " را برگزار کرد، معرفی آداب و رسوم یلدایی، برگزاری کارگاه کاردستی (هندوانه کاغذی) و همچنین تزیین انار شب یلدا، از فعالیت‌های این برنامه بود.

مرکز فرهنگی و هنری شماره 3 قزوین هم به این مناسبت، میزبان بیش از 150 عضو در جشن " پنجمین یلدای قصه ها " بود . تلاوت قرآن، سرود ملی، شعر و دکلمه درباره  یلدا، قصه گویی، نمایش نماهنگ یلدایی، مسابقه، سرود، اجرای نمایش، حافظ خوانی و گرفتن فال حافظ برای اعضا، معرفی آداب و رسوم شب یلداو پختن آش رشته مطابق سنت قزوین از برنامه های این جشن بود در ادامه از اعضا موفق مرکز در بخش انیمیشن ( منتخب کشوری ) ، جشنواره قصه گویی ( نفر اول و دوم و شایسته تقدیر جشنواره ) کتابخوانی ( برگزیده کشوری)  و مسابقه علمی " همسایه من "  با اهدا لوح و جایزه قدردانی شد.

در پایان نیز، کارگاه نقاشی و کاردستی یلدا برای اعضا برگزار شد. 

پاس‌داشت آیین کهن یلدا و معرفی آداب و رسوم آن  و نیز ایجاد روحیه نشاط در بین اعضا از اهداف اصلی اجرای این برنامه‌ها بود.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =