جشنواره قصه‌گویی می‌تواند از قرآن به عنوان سرمایه‌ای ملی و مذهبی در ترویج قصه‌گویی بهره ببرد

رییس شورای شهر تهران گفت: داستان و قصه‌گویی یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال فرهنگ و ارزش‌های یک جامعه به نسل‌های بعدی و ایجاد سرگرمی و جذابیت در فضای عمومی جامعه است.

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هاشمی در مواجهه با واژه «قصه»، نقبی به دوران کودکی‌اش می‌زند و از خاطرات آن روزگار یاد می‌کند.

او به مناسبت برگزاری بیست‌ودومین جشنواره قصه‌گویی که از ۲۶ تا ۳۰ آذر در کانون پرورش فکری برپا شد، می‌گوید او هم اهل کتاب و قصه‌خوانی است و در کودکی کتاب «حسنک کجایی» تالیف مرحوم پرنیان، کتاب «ماهی سیاه کوچولو»ی مرحوم صمد بهرنگی و کتاب «داستان راستان» شهید مطهری جزو محبوب‌ترین‌ها برایش بوده‌اند و تاثیرات بیشتری بر روحیه و فکر او داشته‌اند. جا دارد، این کتاب‌ها به‌خصوص در شرایط امروز جامعه، تجدید چاپ و از مولفان آن‌ها تجلیل شود.

رییس شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه برگزاری رویدادهایی نظیر جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امسال بیست‌ودومین دوره خود را برگزار کرد، در افزایش سطح فرهنگی جامعه و ترویج قصه‌گویی چطور ارزیابی می‌کند، گفت: قالب داستان و قصه‌گویی یکی از ابزارهای قدرتمند انتقال فرهنگ و ارزش‌های یک جامعه به نسل‌های بعدی و ایجاد سرگرمی و جذابیت در فضای عمومی جامعه است. به‌خصوص در جامعه ما این قالب با سنت ایرانی اسلامی، سازگاری زیادی دارد. در فرهنگ ملی، شاهنامه، کلیله ودمنه، مثنوی معنوی، گلستان و بسیاری از آثار فاخر دیگر ادبیات فارسی، بر بستر قصه‌گویی و داستان‌سرایی بنا نهاده شدند و مضامین عالی و فرهنگ اصیل ایران را در قالب داستان‌ها و قصه‌هایی جذاب به مخاطب منتقل می‌کنند و همین قصه‌گویی یکی از دلایل نفوذ و فراگیری زبان فارسی در سراسر ایران و حتی میان قومیت‌هایی شده است که زبان مادریشان فارسی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در ادبیات دینی و اسلامی نیز، قرآن کریم از روش داستان‌گویی و قصص، بهترین استفاده را برای انتقال پیام خود به مخاطب انجام می‌دهد و قصه‌های قرآنی، دنیایی بزرگ و تودرتو از معانی می‌سازند که متاسفانه هنوز روی این موضوع کار حرفه‌ای و هنری کافی را انجام نداده‌ایم. جشنواره قصه‌گویی می‌تواند از این سرمایه و بستر ملی و مذهبی، برای ترویج امر قصه‌گویی در جامعه و به‌ویژه برقراری ارتباط به نسل آینده به‌خوبی استفاده کند.

او در پاسخ به اینکه شورای شهر تهران در راستای برگزاری چنین جشنواره‌هایی با این اهداف فرهنگی و اجتماعی چه برنامه‌ای دارد، توضیح داد: در این باره البته باید کمیسیون فرهنگی شورای شهر  به صورت تخصصی به این موضوع پاسخ دهد، اما بهصورت اجمالی عرض می‌کنم که ما در مدیریت شهری و مجموعه شهرداری، بستری بزرگ از زیرساخت‌ها را در اختیار داریم که شامل حدود ۱۲‌میلیون مترمربع فضای فرهنگی- ورزشی است که از این میزان بیش از یک میلیون مترمربع در قالب فرهنگسراها و سراهای محلی، فضای مناسبی برای اجرای برنامه فرهنگی مانند قصه‌گویی و کارگاه‌های آموزشی داستان‌نویسی است و می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان به‌خصوص تشکل‌های تخصصی این حوزه قرار گیرد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز ۳۰ آذر به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =