در خصوص برگزاری مهرواره بازی ها در کانون استان مرکزی

در نشستی که روز سه شنبه سوم دی ماه با شرکای فرهنگی در رابطه با مهرواره بازی ها در مرکز فرهنگی هنری کانون شماره 8 اراک برگزار شد قنبری مدیر کل کانون در مورد اهداف این جشنواره و مراحلی که تا به حال در کانون انجام شده توضیح دادندو خواسته خود را از شرکای فرهنگی عنوان کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قنبری در این نشست گفت:بازی درشکل گیری شخصیت کودک وتقویت ویژگیهاواستعدادهای اونقش مهمی دارد . بازی باعث تقویت قوه تخیل کودک واستعدادهای اومیشود.توانمندیهای ذهنی وجسمی اورابیدارمی کندو علاوه براین،بازی نوعی سرگرمی و تعبیری است ازرفتارهاوآن چه دردرون کودک پنهان شدهاست .

جای بسی خرسندی است که اهمیت و تاثیرگذاری بازی در پرورش فکرو توانمندی های کودکان ونوجوانان، در فعالیتهای کانون نیز مورد توجه قرار گرفته است واز آنجائیکه اکثر فعالیتهای کانون به شکل گروهی و فرایندمحورمی باشند، ارزیابی عملکرد اعضاءو اختصاص جایزه به گروه های برتر به صورت مستمر ممکن است آثار ضد تربیتی در پی داشته و از مشارکت مجدد اعضاء در فعالیتها جلوگیری نموده و حتی منجربه عدم حضورشان در مراکز گردد. لذا برگزاری شیوه ی دیگری از انجام فعالیتهای گروهی با عنوان (مهرواره) می تواند ارزشمندترو تاثیرگذارتر از جشنواره های رقابتی بوده و فرصت درک احساساتی نظیر:همدلی ، تعامل و کمک نمودن به یکدیگررا فراهم نماید.

با توجه به موارد مطروحه و تلفیق دو مفهوم بازی و غیر رقابتی، اداره کل استان مرکزی درسال جاری،درنظرداردتاباتوکل به خداوهمیاری همکاران خوش ذوق وپرتلاش کانونی، والدین ، اولیاء تربیتی و ....مهرواره بازی راتحت عنوان « بازی تمرین زندگی»برگزارنماید.

      مهرواره حاصل برنامه های فرآیندی وهدفمند مراکز کانون است که درقالب جشن ،ویژه برنامه و... به صورت گروهی وغیررقابتی برگزار می شود. مهرواره فرصت مناسبی برای جذب کودکان ونوجوانان علاقمند به فعالیتهای فرهنگی و جلب مشارکت گروهی آنها وخانواده هایشان در مراکز ثابت و سیار کانون می باشد.

هدف از برگزاری جشنواره:

- آشنایی کودکان ونوجوانان با انواع بازی ها، افزایش مهارت کارگروهی و نحوه حضور درگروه ، افزایش روحیه همدلی وکمک کردن به دیگران، ایجادلحظات شاد برای کودکان ونوجوانان وخانواده ها بدون توجه به فضای رقابتی ، فراهم آوردن  فرصتی برای کنار هم بودن اعضای خانواده، ایجاد شورآفرینی و نشاط در جامعه ، ثبت ، احیاءو ترویج بازی های بومی و محلی، ایجاد انگیزه و جذب مخاطبان جدید ( با توجه به حضور مخاطبان غیر کانونی)

سطوح برگزاری:

1- در سطح مرکز – با همکاری شرکاء فرهنگی

2- در سطح شهرستان – با همکاری شرکاء فرهنگی

3- در سطح استان – با همکاری شرکاء فرهنگی

شرکاء فرهنگی:

از آن جائی که در نظر است این مهرواره ارمغان آور شور و نشاط اجتماعی باشداز دستگاههای مرتبط با حفظ حقوق کودکان و سایر دستگاه های علاقمند به همکاری در این زمینه دعوت شده شامل ( دفتر امور فرهنگی واجتماعی استانداری ،فرمانداری ها ،اداره کل آموزش و پرورش ، اداره کل ورزش و جوانان ، اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی،سازمان صداو سیما ، شهرداری، اداره کل بهزیستی ، سازمان های مردم نهاد ، اداره کل دادگستری، اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، اداره کل بهداشت، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها )

برنامه های پیش بینی شده برای اختتامیه: شادپیمایی ، کارگاه های آموزشی ، فروش اسباب بازی، فروش کتابهای بازی، نمایشگاه آثار تحقیقی در خصوص بازی، کارگاه ساخت اسباب بازی

مخاطبین :

- کودکان ونوجوانان استان ( اعم از عضو و غیر عضو)

- والدین

- مربیان و معلمان

- اساتید دانشگاهها

زمان : در طول سال 98 هفته های بازی اکثر مراکز کانون برگزار شده است.

مکان: کلیه مراکز فرهنگی هنری  ثابت و سیار استان ، پارکها ، خانه های بازی ، مدارس ،مراکز پیش دبستانی و مهدهای کودک

  زمان اختتامیه  استانی : بهمن 98 (هم زمان با ایام ا... دهه فجر)

در پایان این نشست هر یک از نمایندگان دستگاه ها نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند و برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم اختتامیه این جشنواره اعلام آمادگی کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =