بازی‌های کودکان را جدی بگیریم

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در آیین گشایش پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی بر اهمیت حمایت بنگاه‌های پولی و بانکی از حوزه تولید اسباب‌بازی تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون محمد نهاوندیان گفت: کشور چین رکورد سه میلیارد دلار صادرات اسباب‌بازی در ماه را در سال گذشته زده است. یعنی صادرات سالانه کشور چین از اسباب‌بازی بیش از صادرات نفت در کشور ماست. مگر تولید اسباب‌بازی چه‌قدر تکنولوژی می‌خواهد؟ در عین حال بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ما باید از این صنعت حمایت کنند و آن را در دستور کار خود قرار بدهند.

بر اساس این گزارش پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با تاکید بر شعار «تمرین زندگی» با حضور محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهوری، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، فاضل نظری، مدیرعامل، محسن حموله، دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی، جمعی از مدیران کانون  و لیلی رشیدی، گلاره عباسی و اصحاب رسانه صبح روز شنبه 7 دی 1398 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون، آغاز به کار کرد.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری در این آیین با اشاره به خوشحالی‌اش از رشد این جشنواره در طی این پنج دوره گفت: خوشحالم که نهادی هم‌چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در برگزاری این جشنواره اهتمام داشته است. با شنیدن رشد این جشنواره در طی این سال‌ها، مشتاق شدم که به آنچه برای این حوزه لازم است کمک کنم. چراکه ما در این شرایط که اقتصاد کشور عزم دارد از چالش‌های موجود با عزت و قدرت عبور کند از فرصت اقتصاد سرگرمی و اسباب‌بازی هم می‌توانیم در این نهضت ملی استفاده کنیم.

او ادامه داد: عنوانی هم که برای این دوره از جشنواره انتخاب کرده‌اند، عنوان عمیقی است. این‌که ما بازی را تمرین زندگی بدانیم و آن را محوری جدی در برنامه‌های آموزش و پرورشی بدانیم، به آن معناست که فاصله تصمیم‌گیری و اقدام‌مان را با واقعیت‌ها کم کرده‌ایم. بازی را بازی نشماریم، آن را جدی بگیریم. بازی در شکل‌گیری شخصیت فرزندان ما و نسل آینده نقش جدی دارد. ولی ما در برنامه‌های‌مان فاصله عمیقی بین تصمیم‌گیری و اقدام داریم.

نهاوندیان تاکید کرد: جامعه امروز ما به تمرین عقلانیت و تصمیم‌گیری نیاز دارد. آموزش کار جمعی، مسئولیت، پاسخ‌گویی، تقسیم کار، بسیاری از کاستی‌های فرهنگی که امروز در بین افراد جامعه می‌بینیم، در کجا باید به ما آموزش داده شوند؟! این کمبود آموزشی را زمانی بیشتر احساس می‌کنیم که بزرگ می‌شویم و وارد صحنه اقتصاد و سیاست می‌شویم و می‌بینیم که جایی که باید تحمل یکدیگر، مشورت، مسئولیت‌پذیری، تصمیم‌گیری و... را تمرین می‌کردیم آن را انجام نداده‌ایم.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با مطرح کردن این سؤال که در کجا باید تمرین آموزش اخلاقی ببینیم گفت: وقتی جایی به افراد آموزش اخلاقی داده نمی‌شود، در موقعیت‌هایی که برایشان پیش می‌آید و پول کلانی می‌بینند، به سرعت لغزش صورت می‌گیرد. بنابراین باید بازی را در زندگی بچه‌ها جدی بگیریم.

او با تاکید بر این‌که فرهنگ و اقتصاد دو سویه است توضیح داد: عملکرد اقتصاد ما نتیجه ساختار و رفتار است. وقتی ساختار سیاسی گونه دیگری باشد، دیگر شما نمی‌توانید عملکرد اقتصادی را به هر شکلی که می‌خواهید داشته باشید. اگر می‌خواهیم در بلند مدت عملکرد اقتصادی را بهبود ببخشیم باید ساختار و رفتار را بهتر کنیم. بازی و اسباب‌بازی به شکل دادن رفتارهای اقتصادی کمک می‌کند. مثلاً ارزش دانستن تلاش جزو مفاهیم اقتصادی است که ما امروز به آن نیاز داریم. چراکه در فرهنگ ما، فردی زرنگ دانسته می‌شود که بدون زحمت به هدفی برسد. در حالی که پول با زحمت به دست آوردن ارزشمند است. یا اینکه رویکرد راه حل گرایانه از نیازهای امروز جامعه است، ما این موضوع را در کجا و چطور به بچه‌هایمان یاد می‌دهیم؟

نهاوندیان ادامه داد: چرا برخی اسم جامعه ما را کوتاه مدت گذاشته‌اند؟ چون ما نگاه بلند مدت را به بچه‌های‌مان یاد نداده‌ایم. مثبت نگری و امیدواری از دیگر مفاهیمی است که ما امروز به آن نیاز داریم. این مفاهیم فرهنگی است، ولی موثرتر از این مفاهیم در اقتصاد پیدا نمی‌کنید. رشد و رفاه در جامعه عامل اصلی جلوگیری از گناه و فساد است. لازمه اعتلای روحی و فرهنگی جامعه رشد و رفاه اقتصادی است.

معاون اقتصادی رییس‌جمهوری با اشاره به سیاست دولت در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و در عین‌حال لزوم حمایت بانک‌ها و نهادهای مالی از این صنعت ادامه داد: برندسازی لازمه این کار است. درست است که حمایت‌های موقت برای رشد آغازین صنعت لازم است ولی رشد جز با رقابت حاصل نمی‌شود. تولیدکنندگان باید در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. بحث صادرات را باید خیلی جدی بگیریم. حوزه مهم دیگر، تشکل‌های صنفی است. صنف مربوط به اسباب‌بازی باید در یک تعامل با هم قرار بگیرند و یک متولی داشته باشد. اتاق اصناف و بازرگانی باید باهم هماهنگ شوند.

نهاوندیان با بیان این‌که اسباب‌بازی و بازی‌های رایانه‌ای مکمل هم‌دیگر هستند گفت: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای که در خود این حوزه رقم‌های عجیب و غریب در اقتصادش شنیده می‌شود، از حوزه‌های جدی بازی است. گاهی تصور می‌شود که بازی‌های رایانه‌ای، جانشین عروسک و اسباب‌بازی هستند. در حالی که در بررسی‌ها مشخص شده است که این دو مکمل هم هستند. وقتی عروسکی برند می‌شود، بازی رایانه‌ایش هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. من از کانون پرورش فکری برای برگزاری این نمایشگاه و از فعالان اقتصادی برای حضور در این نمایشگاه تشکر می‌کنم. می‌دانم که ثمره این جشنواره، تقویت تولید داخلی و افزایش صادرات خواهد بود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با دبیری محسن حموله از 7 تا 13 دی 1398 همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =