کانون، سرگرمی‌های جدیدش را در جشنواره اسباب‌بازی رونمایی کرد

سه بازی جدید و یک بازی تجدید تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز سه‌شنبه ۱۰ دی‌ در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسباب‌بازی‌های جدید «ارچین»، «معمای فلزی» و «پلکان» و  اسباب‌بازی تجدید تولید «تنگرام» از محصولات کانون پرورش فکری و دو سرگرمی «شارلاتان» و «چرخ سفال‌گری» از دیگر تولیدکنندگان در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی رونمایی شد.

دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در مراسم رونمایی ۳ محصول جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: به لطف خدای مهربان امروز، روز بسیار خوبی برای من و تمام همکارانم در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که سه بازی جدید و یک بازی تجدید تولیدی رونمایی می‌شود.

محسن حموله ادامه داد: بازی، قدمتی به امتداد تاریخ دارد و در مسیر تحول چندین هزار ساله‌اش از پیچ و خم‌های زیادی عبور کرده است. امروزه صنعت اسباب‌بازی یکی از صنایع مهم در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی محسوب می‌شود. ما به عنوان یکی از متولیان این حوزه در کشور می‌بایست، نگاهی همه جانبه به تمامی این عرصه‌ها داشته باشیم و با ساخت و تولید محتوا در این زمینه، بستر رشد و شکوفایی کودکان و نوجوانان ایران عزیزمان را فراهم کنیم.

دبیر جشنواره اظهار کرد: کانون به عنوان یکی از تولیدکنندگان قدیمی اسباب‌بازی تاکنون ۲۸۹ اسباب بازی تولید کرده است که با این سه بازی ۲۹۲ سرگرمی تولید شده است و در حال حاضر سیاست حمایتی خود را با تولیدکنندگان اسباب‌بازی آغاز کرده است در این بین برخی از تولیدات جدید کانون با همکاری تولیدکنندگان قدیمی و تولیدکنندگانی که تازه به چرخه اسباب‌بازی وارد شده‌اند، در حال تولید است.

به گفته حموله، یکی از وظایف و اهداف کانون توجه به طراحی اسباب‌بازی‌های ایرانی است که می‌بایست نکات قابل توجه آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در آن لحاظ شود. امروز به مناسبت رونمایی ۳ محصول جدید و یک محصول تجدید تولیدی کانون گردهم آمده‌ایم تا با برداشتن گامی موثر به رشد و توسعه صنعت اسباب‌بازی و حمایت از آن کمک کنیم. با افتخار اعلام می‌کنم ارچین و معماهای فلزی و پلکان، محصولات تولیدی و تنگرام محصول تجدید تولیدی کانون است.

بازی «ارچین»؛ بازی انتزاعی اما روایتی جذاب

حموله درباره بازی ارچین ادامه داد: سرگرمی ارچین از گروه بازی‌های انتزاعی و راهبردی است. در این بازی، تصمیم‌گیری بر اساس انتخاب‌های بازیکن و حریف، بیش از هر راهبرد دیگری خودنمایی می‌کند. این بازی در دومین رویداد ملی ایده‌ آزاد اسباب‌بازی که با هدف شناسایی و معرفی طراحان خلاق و جوان برگزار شد به عنوان ایده برتر در بین ۲۰ ایده نهایی انتخاب شد و در برنامه تولید مشترک کانون با همکاری سازمان ملی دانشگاهیان ایران قرار گرفت.

او افزود: در این بازی مهارت‌های هوش تجسمی و فضایی، شکل‌خوانی و بازی‌خوانی به چالش کشیده می‌شود. این سرگرمی شامل یک صفحه بازی چوبی، ۲۵ مهره مستطیل شکل یک امتیازی و ۱۵ مهره مربع سه امتیازی در دو رنگ است. در هر نوبت، بازیکن یک مهره روی صفحه قرار می‌دهد. در پایان هر بازیکن که تعداد مهره بیشتری در صفحه چوبی داشته باشد به عنوان برنده اعلام می‌شود. این سرگرمی با تیراژ ۱۰هزار عدد برای گروه سنی بالای هشت سال به بازار عرضه شده است.

شهاب محسنین درباره طراحی بازی ارچین گفت: ۱۸ سال پیش این بازی طراحی و تولید شد سازوکار و نمونه خارجی ندارد ساختار بازی کاملا ایرانی است و هیچ‌گونه اقتباسی از بازی خارجی نیست.

صمد خطیبی منتقد و کارشناس درباره ارچین بیان کرد: اینکه بازی اصلی در کشور طراحی شده واقعا شبیه به معجزه است و باعث خوشحالی. قابلیت‌های بازی‌هایی همانند ارچین که در سبک انتزاعی هستند داستان خاصی ندارند و ایجاد جذابیت برای بازی بسیار سخت است.

بازی «معمای فلزی» هم سرگرمی و هم فکری

حموله درباره معمای فلزی گفت: سرگرمی فکری معمای فلزی، مجموعه‌ای از ۴ گره فلزی است که هر یک از اجزای در هم تنیده‌ای تشکیل شده است. هدف از این بازی، بازکردن گره‌ها و سپس گره زدن دوباره آن‌هاست که این کار با انتخاب روش صحیح در دست گرفتن معماهای فلزی و حرکت دادن درست آن‌ها بدون نیاز به کوچک‌ترین نیرویی قابل انجام است.

او ادامه داد: فلسفه اصلی بازی این است که دو یا چند میله ساده با یک ابتکار و تغییر شکل خاص، می‌تواند در هم تنیده شود و برای یافتن راه حل بازگشایی میله‌ها، انسان را وادار به تفکر کند و این موضوع، چالشی برای ذهن  و تمرین صبر است، این بازی با مشارکت شرکت سرگرمی‌های آموزشی دانا که سابقه ۴۰ ساله در حوزه ساخت بازی‌های فکری و آموزشی دارد با تیراژ ۱۵هزار عدد برای گروه سنی بالای ۷ سال تولید شده است.

حموله اضافه کرد: شرکت سرگرمی‌های آموزشی دانا از تولیدکنندگان خوش‌نام و معتبر صنعت اسباب‌بازی است و این پروژه آغازی برای همکاری‌های بیشترمحسوب می‌شود. این بازی می‌تواند یک یا چند نفره انجام شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن شناسایی و کار کارشناسی بر روی اثرات این بازی که بر هوش فضایی و ذهنی کودکان تاثیر دارد. اقدام به حمایت و تولید این محصول کرده است.

محمدحسین رئیس دانا طراح و تولیدکننده بازی فکری معمای فلزی درباره محصولش گفت: این گروه‌های فلزی بیش از ۲هزار مدل دارد که برخی از مدل‌ها را با حمایت کانون پرورش فکری تولید کردیم.

او ادامه داد: این بازی دورهمی خانوادگی درعین جذابیت، خلاقیت را به همراه دارد. قیمت برای مصرف‌کننده هم ۲۵هزار تومان است.

«پلکان»؛ بازی چوبی معمایی

حموله درباره بازی پلکان گفت: سرگرمی تولیدی دیگر کانون، پلکان است که بر اساس بازی کلاسیک حلقه‌ها ساخته شده است. در ظاهر حل این بازی که به صورت معما است غیر ممکن به نظر می‌رسد اما صبر، کلید حل این معماست. این سرگرمی برای به چالش کشیدن هوش واگرای افراد است که باعث می‌شود ذهن، ساختارشکن و جستجوگر شود و مخاطبان برای پیدا کردن حل مسئله خارج از عرف و عادت تلاش کنند چرا که امروزه حل مسئله به ساده‌ترین و سریع‌ترین روش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این نوع بازی‌ها فقط یک جواب وجود ندارد. این سرگرمی با تیراژ ۵هزار عدد و برای افراد بالای ۷ سال تولید شده است.

پناهی، طراح، درباره بازی چوبی معمایی گفت: متاسفانه اینگونه اسباب‌بازی‌ها در کشورمان مهجور مانده‌اند. و امیدارم که بیشتر به این نوع طرح‌ها توجه نشان دهند.

بازی تنگرام؛ توسعه خلاقیت همراه با اشکال‌های مختلف

حموله درباره بازی تنگرام گفت: سرگرمی تنگرام برای سومین بار در کانون تجدید تولید شده است. تنگرام اقتباسی از نوعی بازی فکری قدیمی است. این بازی گروه سنی خاصی ندارد و بازیکن می‌تواند ساعت‌ها با نیروی فکر خود به حل معمای شگفت‌انگیز، اشکالی که از قبل طراحی شده‌اند، بپردازد یا اشکال و طرح‌های جدیدی را به وجود آورد. این بازی از هفت شکل هندسی شامل مثلث‌های متساوی‌الساقین در ۳ اندازه، یک مربع و یک متوازی الاضلاع تشکیل شده است. و با این قطعات می‌توان اشکال، اشیاء، علایم و حروف و یا هر چیز دیگری را ساخت. این محصول با تیراژ ۱۰هزار عدد به‌تازگی تجدید تولید شده است.

او ادامه داد: بی‌تردید بالندگی کودکان و نوجوانان این سرزمین آرزوی همه ماست و امید داریم با تلاش برای رشد و شکوفایی استعداد و پرورش خلاقیت آن‌ها گامی هر چند کوچک در این مسیر برداریم.

اسدی درباره طراحی بازی تنگرام گفت: این محصول یکی از بازی‌های کهن چین است که شکل‌های مختلفی دارد و باعث توسعه خلاقیت و پرورش مهارت‌های کودکان می‌شود.

«شارلاتان»؛ فقط یک بازی است

در رونمایی محصول «شارلاتان» علیرضا پورحسن منتقد درباره اسم و نوع بازی این محصول گفت: یک تولیدکننده به عنوان کارگردانی که با محصولش وارد زندگی مردم می‌شود باید دقت زیادی در اسم محصول، نوع گرافیک و... را مدنظر قرار دهد. زمانی که اسم بازی شارلاتان قرار می‌گیرد باعث می‌شود به ذهن مخاطب خطور کند که آیا این محصول قرار است شارلاتان‌بازی را توسعه دهد یا منظور و هدف چیز دیگری است.

ابوالفضل گویا در باره حق کپی‌رایت گفت: در برخی از بازی‌ها امتیاز و کپی‌رایت رعایت شده است و سعی کردیم با طراح اصلی بازی صحبت کنیم و اجازه تولید فارسی‌شده بازی را بگیریم.

او درباره بازی ادامه داد: سعی کردیم کارت‌ها را انعطاف‌پذیر طراحی کنیم و در بسته‌بندی هم برای جایگاه کارت‌ها نوع جعبه را به شکلی کوچک‌تر اما بلند طراحی کردیم تا از نظر شکل و شمایل برای مخاطب جذابیت ایجاد کند.

«چرخ سفالگری» محصول قدیمی اسباب‌بازی

واحد صدیقی، طراح اسباب‌بازی «چرخ سفال» گفت: با توجه به اینکه احساس داشتیم جای برخی محصولات اسباب‌بازی در بازار خالی است تصمیم گرفتیم به طراحی محصولات قدیمی و ایرانی بپردازیم. با توجه به این‌که ایران اولین کشوری است که سفال‌گری را خلق کرده به طراحی اسباب‌بازی سفال پرداختیم.

بیات، منتقد و کارشناس درباره بحث سفال‌گری در آموزش کودکان گفت: جای خالی این نوع اسباب‌بازی در حوزه سفال‌گری احساس می‌شد که این نوع ابزار و امکانات باعث تقویت خلاقیت، مهارت و دست‌ورزی کودکان می‌شود.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =