کد خبر: 295094
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
بازدید 946
آغاز هم‌اندیشی کارگروه‌های آفرینش‌های ادبی

در نشست هم‌اندیشی کارشناسان و مربیان ادبی کانون پرورش فکری استان تهران؛ کارگروه‌های واحد آفرینش‌های ادبی تشکیل شد و مربیان در جریان وظایف و نوع فعالیت خود قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در نشست هم‌اندیشی کارشناسان و مربیان ادبی، روز سه‌شنبه ۲۴/۱۰/۱۳۹۸ از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن سرو برگزار شد. مهرنوش قربانعلی کارشناس مسئول واحد ادبی به تعریف و طرح مؤلفه‌های هر یک از کارگروه‌های ادبی پرداخت، بر این اساس مربیان ادبی از این‌ پس در کارگروه‌های «کارگاه‌های ادبیات (شامل کارگاه نوشتن خلاق، داستان‌نویسی و شعر سرایی)»، خوانش متون ادبی، انجمن‌های تخصصی ادبی و ویژه‌برنامه‌های ادبی، باشگاه نقد ادبی، مکاتبه‌ای حضور خواهند داشت و از ایده‌ها و حضور آنان به شیوه‌ی بارش فکری در برنامه‌ریزی‌های واحد استفاده خواهد شد.

در این نشست همچنین درباره‌ی برنامه‌های آتی با مربیان ادبی تعامل و گفتگو شد، مریم عباسی کارشناس ادبی درباره فرایند گردآوری، تدوین و ارسال آثار دومین مهرواره کشوری شعر نکاتی را مطرح کرد، سپس در خصوص بیست و پنجمین کتاب همایش «آهنگ بهاران» و روند دریافت آثار از سطح مراکز فرهنگی هنری و داوری مقدماتی آثار توسط مربیان ادبی مواردی مطرح شد.

نگین صدری زاده کارشناس ادبی در این جلسه درباره بخش مکاتبه‌ای، چگونگی عضویت اعضایی که نامه اولی هستند و بهارنامه (نخستین نامه‌ها) به بخش مکاتبه‌ای سنتی و الکترونیکی می‌رسد، نکاتی را مطرح ساخت، او گفت در مراکز دارای مربی ادبی نیز اعضایی که امکان حضور در کارگاه‌های ادبی مربیان را ندارند و یا به تشخیص مربی ادبی نیاز است راهنمایی‌های بیشتری دریافت کنند، می‌توانند به عضویت بخش مکاتبه‌ای درآیند.

هویت بخشی به فعالیت‌های ادبی، در قالب بازتاب فعالیت‌های کارگاه‌های ادبی، حضور در نمایشگاه‌های فصل و مناسبت‌های ایرانی، اسلامی با مربیان ادبی گفتگو شد، در بخش پانل‌های ادبی اشاره شد که پانل‌های ادبی باید دارای مؤلفه‌های ذیل باشند:

نام مناسب و نشان‌دهنده نوع فعالیت داشته باشد، روز، ساعت کارگاه‌ها و اسامی اعضای هر کارگاه روی پانل قید شود. حداکثر زمان قرار گرفتن هر اثر یک ماه و نیم تعریف شود. برای اعضای ثابت و به قالب رسیده، بخشی اختصاصی به همراه یک عکس از آن‌ها در نظر گرفته شود تا آثار خود را با هدایت مربی در آن قسمت نصب کنند. برای بخش مکاتبه‌ای پاکت یا نشانه‌ای روی پانل قرار گیرد تا اعضا نامه‌های خود را در آن قرار دهند و پاسخ‌های ارسالی نیز از این طریق به دست آنان برسد. اخبار ادبی کانون، ویژه‌برنامه‌ها، انجمن‌های ادبی، همایش‌ها، نشست سالانه آهنگ بهاران از طریق پانل اطلاع‌رسانی شود. خلاقیت‌های فردی (معرفی کتاب، چهره‌های ادبی، اخبار برون کانونی ادبی مرتبط با نوجوانان، خبر نمایشگاه کتاب و.‌.) بنا بر سلیقه مربی لحاظ شود.

در بخش منتخب طرح‌های ادبی، هر یک از مربیان ادبی طرح برگزیده خود را به همراه دو نمونه از آثار اعضا برای دیگر همکاران به نمایش گذاشتند و درباره‌ی طرح‌های خود گفتگو کردند. در این بخش «فرشته طارمی»، «صغرا ملکی»، «نرجس مقیمی» به ارائه طرح خود پرداختند، همچنین «بهاره مهرجویی»، «اعظم نوروزی»، «لیلا موسوی»، «رامین حسین نژاد»، «مهسا غرقابی» در این جمع خوانی مشارکت داشتند.

دو کتاب «لبخند بر لب شعر گزیده شعر طنز از گنجینه‌ی هزار سال شعر فارسی» نوشته‌ی اسماعیل امینی و «بیست‌وهشت اشتباه نویسندگان» نوشته‌ی جودی دلتون، ترجمه‌ی محسن سلیمانی که پیش‌ از این از مدیریت آفرینش‌های ادبی ارسال‌شده بود، به مربیان ادبی اهدا شد.

در پایان این نشست، «نوشین آغاز، معاون محترم فرهنگی» پیرامون مسائل، درخواست‌ها و فرایند فعالیت‌های ادبی مراکز کانون استان با مربیان ادبی به بحث و گفتگو پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =