هنرهای نمایشی باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی و رشد خلاقیت در کودکان می‌شود

رعنا تیرانداز داور هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون فارس است با او به گفتگو نشستیم:

سلام. از خودتان بگویید-

رعنا تیرانداز هستم متولد 1373 در شیراز، فارغ التحصیل کارشناسی تئاترعروسکی دانشکده سینما و تئاتر از دانشگاه هنر تهران. از کودکی عضو کانون بودم، مدتی به عنوان مربی در آن جا فعالیت داشتم و هم‌اکنون در زمینه کارگردانی تئاتر، عروسک‌گردانی و صداپیشگی عروسک فعالیت می‌کنم.

-خانم تیرانداز! برگزاری جشنواره‌های مرتبط با نمایش چه تأثیری بر کودکان و نوجوانان دارد؟

هنرهای نمایشی باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی و رشد خلاقیت در کودکان می‌شود؛ لذا برگزاری جشنواره‌های مرتبط با نمایش می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری در پرورش خلاقیت و هنر در میان کودکان و نوجوانان داشته باشد و باعث شود بین اعضای گروه نمایش، تعامل مناسب با هم‌سالان برقرار و انگیزه کار گروهی و مهارت‌های فردی در کودکان و نوجوانان تقویت شود.

به نظر شما تئاتر عروسکی کانون در میان مخاطبان خود چه جایگاهی پیدا کرده است؟-

کانون در میان مخاطبان همیشه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است و در سال‌های گذشته توانسته اجراهای بسیار خوبی ارائه دهد و کودکان را بیشتر با تئاتر عروسکی آشنا کند. هم‌چنین مخاطبان کانون خوب می‌دانند که اگر یک محصول فرهنگی خوب و با کیفیت بخواهند باید سراغ محصولات کانون را بگیرند، که همین مسئله باعث شده کانون در اذهان مخاطبان از منزلت خوبی برخوردار باشد.

-نمایش‌عروسکی ما با نمایش عروسکی‌های سایر ملل از نظر محتوا و تکنیک چه تفاوت‌هایی دارد؟

ما نمایش عروسکی را با الهام از نمایش‌های عروسکی متداول در جهان و بر اساس باورهای دینی و ملی شکل داده‌ایم و ساختار آن برگرفته از این باورهاست. نمایش عروسکی سایر ملل را باید تخصصی‌تر بررسی و با نمایش عروسکی خودمان مقایسه کنیم.

-آیا نمایش عروسکی می‌تواند زبانی بین‌المللی باشد؟

البته، نمایش به معنای اعم و نمایش‌عروسکی که اخص از نمایش است زبان بین‌المللی است مخصوصا اگر متکی به دیالوگ نباشد و آن قدر جنبه‌های دیداری و بصری کار زیاد باشد که خود به خود مخاطب به هر زبانی که تکلم کند قادر به درک مفهوم نمایش باشد. نمایش امروزه در کنار تمام قابلیت‌هایش یکی از بهترین ابزارها برای گفتگوی تمدن‌ها و برقراری ارتباط بین ملت‌های دنیاست.

آیا آموزش از طریق نمایش می‌تواند بر کودکان تأثیر داشته باشد؟ -

آموزش به کودکان از طریق نمایش باعث می‌شود که تخیل آن‌ها شکوفا شود و تمرکزشان بالا برود. آموزش نمایش باعث تقویت حافظه، مهارت‌های ارتباطی، تفریح و... می‌شود و هم چنین یادگیری دیالوگ‌ها، آشنایی با شخصیت‌ها، تمرین و اجرا سبب شکل‌گیری اعتماد به نفس مثبت در کودکان می‌شود.

-جایگاه تئاتر عروسکی ایران در جهان را چگونه می‌بینید؟

ما به لحاظ ساخت عروسک و تکنیک، هنرمندان خلاق زیادی داریم. در حال حاضر شیوه‌های متعددی در حوزه‌ی عروسکی وجود دارد اما جایی برای اجرا نیست و مشکل تئاتر عروسکی نداشتن مکان اختصاصی است که نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارد. چه ایرادی دارد اگر ما سالن‌های مخصوصی برای تکنیک‌های مختلف عروسکی داشته باشیم، واقعا خیلی از هنرمندان عروسکی جایی برای اجرا ندارند. نیاز است تئاتر عروسکی حمایت شود تا بتوان جایگاه ارزنده ایران در جهان را به رخ کشید.

-و در پایان؟

عادت به بالا رفتن به سوی رشد، یک عادت عالی است امیدوارم نگاه مثبت مسئولین به کارهای عروسکی روز به روز بیشتر شود تا افراد علاقه‌مند بتوانند برای شادی کودکان و نشان دادن واقعیت‌های زندگی و مسائل تربیتی گامی هرچند کوتاه بردارند.

برایتان موفقیت آرزومندم.-

سپاسگزارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =