کد خبر: 295232
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
بازدید 224
رویکرد متفاوت کانون استان تهران به کودکان دارای نیازهای ویژه

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و کم توان جسمی تسهیلات ویژه ای را در مراکزی با عنوان فراگیر در نظر گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، اولین مرکز فراگیر کانون پرورش فکری استان تهران ویژه کودکان و نوجوانان نابینا، کمبینا، ناشنوا، کمشنوا و کمتوان جسمی پاییز سال 1380 در مرکز شماره 21 مناسب سازی و بازگشایی شد و طی سال های متمادی برخی دیگر از مراکز شهر تهران پس از اعمال تغییرات و مناسبسازی با هدف ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مذکور در کنار اعضای عادی فعالیت خود را آغاز کردند.

 از جمله این مراکز می توان به مرکز فراگیر شماره 24 در شهر ری، مرکز فراگیر شماره 40 در بلوار آیت الله کاشانی در غرب تهران، مرکز فراگیر شماره 20 در میدان راهآهن و مرکز فراگیر شماره 11 در محله یوسفآباد اشاره کرد.

در توضیح برخی تغییراتی که با هدف تسهیل در امکان استفاده از امکانات کانون در این مراکز اعمال شد می توان ایجاد رمپ، عایق ستونها، تجهیز امکانات صوتی و تصویری خاص کودکان با نیازهای ویژه و مهمتر از همه تهیه کتابهای مناسبسازیشده مثل کتابهای بریل، کتابهای گویا و لمسی را نام برد که در این مراکز برای استفاده اعضا فراهم شده است.

علاوه بر تعبیه امکانات فیزیکی در این مراکز؛ آموزش مربیان در زمینههای زبان اشاره، روانشناسی کودکان استثنایی و مناسبسازی فعالیتهای کانون از دیگر اقدامات کانون پرورش فکری جهت پربار کردن فعالیتهای مراکز فراگیر بوده که در نتیجه علاوه بر فعالیت های رایج کانون نظیر کاردستی، شعرخوانی، کتابخوانی و... فعالیت های ویژه ای چون قصه گویی زبان اشاره برای اعضای ناشنوا و کم شنوا، نقاشی برجسته با اعضای نابینا و کم بینا و فعالیت های مناسب این اعضا در مراکز فراگیر انجام می شود.

عنوان فراگیر که برای این منظور خاص در برخی مراکز کانون پرورش فکری استفاده می شود به این معناست که همه کودکان و نوجوانان با هر شرایطی بتوانند همراه هم در فعالیتهای مرکز شرکت کنند.

ضمن اینکه در این مراکز، فعالیتهای هنری، فرهنگی و ادبی مانند سایر مراکز با رعایت استانداردها و متناسب با توانایی مخاطب انجام میشود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =