جشنواره هنرهای نمایشی کانون ایلام از نگاه مربیان کانون

گزارش جشنواره هنرهای نمایشی کانون ایلام را به کوشش زهرا سیفی ،معصومه صید یوسفی و شیرین محمدی ( کمیته اطلاع رسانی جشنواره) بخوانید

ساعت داشت به ٨ و ٣٠ دقیقه نزدیک می شد و قدم هایش را سریعتر برمی داشت. صدای شور و شوق بچه ها فضای سالن مرکز مجتمع را پرکرده بود و نگاه های پر از ذوق و نشاطشان نوید اتفاق خوبی را می داد. پرده ی روی سن بالا کشیده شد و عبارتی به چشم می خورد " هجدهمین جشنواره ی هنرهای نمایشی استان ایلام " برنامه با طنین روح بخش قران رسما شروع شد و سرود ملی در ادامه ی آن پخش شد. مجری توانمند استان آقای داریوش همتی با زبان کردی و خوانش شعری زیبا به مهمانان خوش آمد گفت .سپس مدیر کل محترم کانون جناب آقای جمالی به همه ی حضار ، مسولین ، هنرمندان  و کودکان و نوجوانان حاضر در برنامه خیرمقدم گفتند و گزارشی کوتاه و مفید از هجدهمین جشنواره ی هنرهای نمایشی استان ارائه دادند مهدی جمالی مدیر کل محترم کانون  در آیین افتتاحیه هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی استان ایلام،ضمن خیر مقدم به هیات داوران و مهمانان برنامه،از حضور هفت گروه راه یافته به مرحله استانی تشکر کرد واذعان داشت همه ی گروه ها برنده هستند چرا که تلاش و تولید فکری داشته اند.و به دنبال آن نمایش ها به اجرا درآمد. سالن پر شد از شور و نشاط و لبخند و اشتیاق کودکانی که نبض تپنده ی آن ها سرود آهنگین و دلنواز این برنامه شده بود. در هیچ جای دیگری به اندازه ی کانون اینگونه به نگاه و نیاز کودکان و نوجوانان أهمیت داده نمی شود چرا که کانون فقط برای کودکان و نوجوانان است . و هر قدمی برداشته می شود برای آن هاست .
نمایش ها آمدند تا غول سیاه بدی ها را دور کنند و در خاک صحنه های نمایش گل عشق ، صلح و مهربانی بکارندنمایش ها یکی یکی میهمان چشمان میهمانان برنامه شدند و هر کدامشان با یک شیوه و یک زبان با دل بچه ها همراه شدند.  هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی استان ایلام با  اجرای اولین گروه راه یافته در مرحله استانی  آغاز می شودگروه نمایش انجمن کانون به کارگردانی خانم محکی عضو ارشد کانون با بازی تعدادی از اعضای مراکز آغاز گر می شود دومین گروه نمایش عروسکی از مرکز مجتمع شهدای کودک ایلام با عنوان ماه شب چهارده ،به نویسندگی و کارگردانی شیرین محمدی با عروسک کردانی اعضای پسر نوجوان و ارشد نیز روی صحنه می رود.بخش دوم هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی استان ایلام با اجرای نمایش صحنه ای مرکز شماره یک ایلامبا عنوان شکلات با طعم جنگ به نویسندگی وکارگردانی مهدی زنگنه وبا اجرای عروسک گردانی پسران نوجوان همراه می شود و پس از آن اجرای نمایش زنده چهارمین گروه راه یافته به مرحله استانی هجدهمین جشنواره هنرهای نمایشی به نویسندگی و کارگردانی  زهرا سیفی با عنوان هلپرگه واران وبازی دختران نوجوان مرکز شماره دو ایلام  صحنه را در برمی گیرد  پس از آن آخرین اجرای  بخش دوم با اجرای نمایش رؤیای مراد از مرکز جرایه به کار گردانی کیمیا رعنایی ونویسندگی،سعیده عبداللهی با اجرای دختران نوجوان مرکز با هیجان جشنواره همراه می شود  بخش پایانی به اجرای نمایش عروسکی،شب بود ، ماه بود روباه بود، کاری از مرکز بدره به کارگردانی فاطمه نیازی  و عروسک گردانی دختران نوجوان اختصاص می یابد و پس از آن نمایش صحنه ای اعضای دختر کودک ونوجوان مرکز مهران با عنوان آسیاب بچرخ به کارگردانی لیلا کریم پور پایان جشنواره را اعلام می کند و برای اختتامیه آماده می شویم. در این فاصله  کارگاه آموزشی  جشنواره باحضور گروه های شرکت کننده و تدریس افسانه محمدی از کارگردانان مطرح ایلامی در عرصه نمایش عروسکی و صحنه ای رونق جشنواره را پررنگ می کند.حضور هنرمندان برجسته استان در عرصه هنرهای نمایشی و سینما مانند جناب وحید اسلامی،افسانه محمدی،مینا بارگاهی، محمد اکبریان و مرجان قاسمی و اصغرقهرمان و محمد اسماعیل بیگی از دیگر جذابیت های جشنواره است.جشنواره پایان می گیرد با خاطراتی زیبا از نمایش ها  یکی با ترانه های شاد کوردی ، یکی با عروسک های دست ساز و خلاق ، یکی با نوای دلنشین بازیگران کودک ، یکی با متن طنز گونه و نشاندن  گل لبخند بر  لب ها و یکی با شوخی های یک بازیگر که چهره ی خود را مثل ذغال سیاه کرده بود تا کودکی را بخنداند.

و در نهایت  در مراسم اختتامیه ،٣ نمایش به مرحله ی کشوری راه یافتند تا "ماه نقره ای " را از آسمان به میهمانی دل ها دعوت کنند و به شکرانه ی باران شادی "هلپرکه ی واران " را به تصویر بکشند و "رؤیای کودکانه ای "محقق شود.(ماه نقره ای ، رؤیای مراد و هلپرکه ی واران ) سه نمایش برگزیده ی هجدهمین جشنواره استانی هنرهای نمایشی استان ایلام شدند .
دست زدن کودکان حاضر در سالن در آیین اختتامیه و صدای خنده های بی پروا و بلندشان خستگی را از تن تمام دست اندرکاران برنامه بیرون کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =