بازی‌ها باید جذاب و در فضاهای کوچک قابل اجرا باشد

طراح بازی رومیزی «ارچین» معتقد است: امروز، شرایط زندگی تغییر کرده بنابراین، طراحی بازی‌هایی که هم بچه‌ها را سرگرم کند و برای آن‌ها جذاب باشد هم در فضاهای کوچک به اجرا درآید، از موارد مهمی است که بازی‌سازان باید به آن توجه کنند.

شهاب محسنین، در گفت‌وگو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پیشینه بازی را برابر با عمر انسان‌ها دانست و افزود: تصور من این است که بازی، همزاد انسان بوده و افراد مختلف بر اساس محیطی که در آن زندگی می‌کرده‌اند به بازی‌های متفاوت می‌پرداخته‌اند.

به گفته این طراح بازی، نخستین آثار و نشانه‌های مربوط به بازی و سرگرمی به 7هزار سال پیش و به ایران و مصر و هند باستان برمی‌گردد. یعنی به همان روزگار که با فلز و سنگ و چوب، مجسمه‌های کوچکی می‌ساختند که به شکل انسان یا حیوان بود و با آن بازی می‌کردند. با این توضیحات می‌توان به پیشینه شطرنج که یکی از کهن‌ترین بازی‌ها در جهان است پی برد.

محسنین به نقش فرهنگی بازی اشاره و بیان کرد: بازی، کارکردهای مختلفی دارد اما یکی از جنبه‌های مهم آن، آموزش و انتقال پیام‌های آموزشی و فرهنگی است. به این معنی که ما در قالب بازی می‌توانیم فرهنگ و آداب و رسوم و بسیاری از مفاهیم دیگر را به مخاطب خود منتقل کنیم. البته پیش از آموزش، آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سرگرم شدن و لذت بردن، مهم‌ترین هدف در ارائه و طراحی بازی‌های مختلف است که گاهی بازی‌سازان و طراحان ما اهمیت چندانی به آن نمی‌دهند.

این طراح بازی با اشاره به این‌که گوشی‌های هوشمند، کودکان ما را گوشه‌گیر کرده گفت: نسل ما به کوچه و خیابان می‌رفت و با خواهر و برادر و هم‌سن و سال‌های خود بازی می‌کرد. بیشتر بچه‌های امروز، تک فرزند هستند و هم‌بازی چندانی ندارند از این‌رو زمان زیادی را در آپارتمان‌های کوچک خود می‌مانند و خود را با گوشی‌های هوشمند و تبلت سرگرم می‌کنند. به همین‌خاطر، طراحی بازی‌هایی که هم بچه‌ها را سرگرم کند و برای آنها جذاب باشد هم در فضاهای کوچک به اجرا درآید، از موارد مهمی است که بازی‌سازان باید به آن توجه کنند.

محسنین به ویژگی‌های بازی رومیزی «اُرچین» که خود، طراح آن بوده اشاره و بیان کرد: در این بازی دو تا ۴ نفر باید با استفاده از ۸۰ مهره‌ مستطیل‌ و مربع‌شکل، که هر یک امتیازهای جداگانه‌ای دارد، بهترین راهبرد را برای تسخیر خانه‌های صفحه بازی انتخاب کنند. این بازی، محدودیت سنی ندارد و یک بازی، کاملا فکری و انتزاعی است.

به گفته طراح بازی «اُرچین»، این سرگرمی از جمله طرح‌هایی بود که در دومین رویداد ملی ایده آزاد ارائه و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت سازمان بین‌المللی دانشگاهیان ایران تولید و ارائه شد.

محسنین همچنین از برگزاری نخستین دوره مسابقه‌های «ارچین» خبر داد و افزود: قرار است این مسابقه‌ها با همکاری شهرداری، سازمان دانشگاهیان ایران و کانون پرورش فکری برگزار شود. طبیعی است که این اتفاق‌ها به معرفی بیشتر و بهتر بازی‌های رومیزی از جمله «ارچین» کمک می‌‎کند.

او همچنین به طراحی و ساخت یک بازی رومیزی دیگر درباره غذاهای محلی اشاره و بیان کرد: رشت با بیش از 200 نوع غذا به عنوان «شهر خلاق خوراک» در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده؛ من یک بازی طراحی کرده‌ام که بچه‌ها و بزرگ‌ترها را با انواع غذاهای گیلکی و روش پخت آن آشنا می‌کند. علاوه بر این مخاطب، جاذبه‌های گردشگری شهر را می‌شناسد. خوب است که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از تولید چنین بازی‌هایی حمایت کند.

اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اسباب‌بازی سرگرمی «ارچین» را تولید کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =