کد خبر: 295847
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
صدمین انجمن ادبی آفتاب

صدمین انجمن ادبی آفتاب کانون خراسان رضوی با محوریت شعر و خوانش آثار اعضا برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، صدمین انجمن ادبی آفتاب، ظهر روز پنج شنبه ۱۷ بهمن با حضور «جواد گنجعلی» به عنوان کارشناس میهمان و ۳۱ نفر از اعضای نوجوان در سالن جلسات دفتر استان برگزار شد.

محبوبه بزم آرا کارشناس مسئول ادبی استان در توضیح این خبر گفت: صدمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت خوانش و نقد شعر اعضا، با حضور جواد گنجعلی شاعر و صاحب مجموعه‌های «پرچم سفید متاسف» و «دری بر پاشنه اندوه» برگزار شد.

بزم‌آرا افزود: در این نشست دوساعته مهدی حیدری، فاطمه منتظری، سیدمحمد ‌پورمحمود، مریم کفاش، آیدا پاکزاد، رضا شریعتی‌کیا و مرتضی چزگی  شعر خود را خواندند و مورد نقد و بررسی کارشناس میهمان و اعضای شاعر حاضر در جلسه قرار گرفت.

جواد گنجعلی پس از شنیدن شعر مهدی حیدری گفت: شروع و پایان بندی شعر قوی است: «روز از سگ گذشته است» و در پایان «تنهایی‌ام –اما- /بزرگ‌تر شده/ پسرم دارد، قد می‌کشد.»  اما این قوت با توضیحات اضافه و یا تصاویر کلیشه ادامه پیدا نمی‌کند. مانند : «و ساعت فلسفه می‌بافد تا دیرتر بگذرد.» و یا «هفت تیر را روی شقیشه‌اش نمی‌گذارد.»

شاعر «صدای محزون موزیک در هدفن» ادامه داد: شاعر باید تلاش کند همچون پیدا کردن موج رادیو، فرکانس صدای خود را پیدا کند و کلمات و واژه‌ها را از آن خود کند. هر واژه‌ای، واژه شما نیست.  البته هنوز راه زیادی دارید برای رسیدن به یک سبک خاص. اما برنامه ریزی کنید تا در چند سال دیگر کلمات مال خودتان شود. ما کلمه کهنه و جدید نداریم  و همان‌طور که در آثار شاعران جدید مشاهده می کنید بسیار پیش می آید که از کلمات کهن استفاده کنند. گنجعلی نمونه شعری از حسین تقدیسی را در ادامه قرائت کرد: «خسته جگر، معطّل صبح قیامتم / می‌خواهم آتشی بوزد بر سلامتم / صرفه نکرد زیره به کرمان فروشی‌ام / مستأصلم که از که بگیرم غرامتم! / سالار قافله! شتران را پرنده کن/ تحلیل می‌رود به خدا استقامتم!»

در این شعر شاعر کلمه‌ای مثل "غرامت" را در شعر جدیدی به کار می‌برد. شاید همین کاربرد باعث شود تا دوباره کلمات کهن زنده و رایج شوند.

گنجعلی درباره اسم شعر توضیح داد که گاه شعر با مصرع اول شروع می‌شود. گاهی تک کلمه‌ای و گاهی جمله و یا عددی انتخاب می‌شود. اما من ترجیح می‌دهم انرژی خود را برای اسم مجموعه بگذارم و بر آن تاکید کنم.

او همچنین توصیه کرد که به من شاعرتان نزدیک شوید. آدم باید راوی واقعی خودش باشد. گاهی ما راوی دیگران می‌شویم و یا از سبک شعری شاعری دیگر کپی می‌کند. نباید بر من شاعر خودمان نقاب بکشید و از دیگران تقلید کنید. هر چه هست در وجود خودتان هست. شاملو خوب است و تا آخر هم خوب خواهد بود اما ما کجای شعر هستیم؟ حرف خودمان را بزنیم و خودمان را پیدا کنیم.

در پایان با شعرخوانی عاطفه رنگ آمیز مربی فرهنگی حاضر در جلسه و همچنین گرفتن عکس یادگاری، صدمین انجمن ادبی آفتاب به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =