کد خبر: 296118
تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
بازدید 297
قصه‌گویی ساده‌ترین ابزار تربیتی است

نویسنده کتاب قصه‌ی ما مثل شد، معتقد است قصه‌گویی ساده‌ترین ابزار تربیتی برای خانواده است

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد محمد میرکیانی نویسنده و مدرس قصه‌گویی، در جمع مربیان فرهنگی و ادبی کانون یزد، در محل کتابخانه‌ی کودک مرکز شماره یک یزد از قصه و قصه گویی گفت.

   وی یادآور شد: قصه‌گویی یک ابزار ساده تربیتی در خانواده است علاوه بر ایجاد ارتباط عاطفی بین پدر و مادر و فرزندان، در آموزش مهارت در رورویایی با مسائل فرزندان نیز موثر است.

   میرکیانی افزود: قصه‌گویی هم‌چنین نیروی تعامل بین مردم را افزایش می‌دهد و گنجینه‌ی واژگان آن‌ها را پربار می‌کند.

 وی در بخشی از سخنان خود به تاثیر ضرب‌المثل‌ها در قصه‌گویی اشاره کرد و گفت: وقتی در سخن از ضرب‌المثل استفاده می‌شود آن چه در ذهن است بهتر بیان می‌شود.

 میرکیانی با اعتقاد به این که قصه‌ها و مثل‌ها تجربه هزاران ساله مردم است، ادامه داد: قصه‌ها و مَثل در انتقال فرهنگ بین نسل‌ها تاثیرگذار است و ارتباط عاطفی نکته‌های اخلاقی اجتماعی را به مخاطب آموزش می‌دهد.

 این صاحب نظر قصه‌گویی معتقد است: قصه‌گویان باید کتاب‌هایی را برای بیان قصه انتخاب کنند که علاوه بر این که زاویه دید بیرونی دارند، شخصیت‌های ملموسی نیز داشته باشند.

  وی در خصوص قصه‌گویی بر نوشتن متن قصه و اجرا براساس آن، موسیقی کلام، اجرای محاوره‌ای قصه و تبدیل عنصر شنیداری به تصویری تاکید کرد.

 گفتنی است محمد میرکیانی برنده‌ی کتاب سال نوجوان در سال ۱۳۶۵ و جشنواره‌های دیگر داخلی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و از نویسندگان برگزیده ۲۰ سال ادبیات کودکان توسط انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است.

 ترجمه‌ی مجموعه پنج جلدی «قصه‌ی ما همین بود» میر کیانی، در سال ۱۳۷۰ به زبان اردو، در پاکستان منتشر شد.

 سال ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی مرکز بین‌المللی مونیخ آلمان کتاب‌های «پاپر» و «روزی بود و روزی نبود» وی را از  فهرست کتاب‌های مناسب خود قرار داد.

 کتاب "قصه‌ی ما مثل شد"تالیف وی، در سال ۱۳۸۶ از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

 محمد میرکیانی حدود ۲۰۰ نمایشنامه کوتاه و بلند برای کودکان نوشته و یا تنظیم کرده است. آثار منتشر شده او بیش از ۶۰ کتاب برای کودکان و نوجوانان است و مجموع قصه‌های چاپ شده‌اش برای همه گروه‌های سنی در قالب‌های داستان کوتاه بلند و رمان، نزدیک به ۵۰۰ عنوان می‌رسد.

 وی  بیش از ۲۵ کتاب درباره‌ی ادبیات کهن و عامیانه برای گروه سنی کودک و نوجوان تالیف کرده است. وی کتابی در این زمینه پژوهشی برای نوجوانان با موضوع ادبیات عامیانه با عنوان «راز مثل‌های ما» دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =