اقدام پژوهشی نتایج مثبتی برای اعضای کانون و والدین شان داشته است

مریم رضایی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری پردیس معتقد است تقویت حواس و افزایش دقت بچه ها، اظهار نظر و پرسش نسبت به مباحث کلاس، علاقمندی به فعالیت های گروهی، پرهیز از حفظ کردن طوطی وار و فهم و درک مطالب با پرسش و کمک گرفتن از سایرین و ... بخشی از موارد به دست آمده در نتیجه فرایند اقدام پژوهی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران، مریم رضایی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری پردیس که از اوایل سال ۱۳۸۲ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حضور داشته از جمله مربیانی است که به واسطه فعالیت های مستمر در امر تحقیق و پژوهش توانسته است نگرش جدیدی را به اعضا اضافه کند.

وی که ابتدا در واحد ادبی و سپس واحد فرهنگی مشغول به کار بود کار تحقیق و پژوهش را از اواسط دهه هشتاد در مرکز ۲۷ آغاز و فعالیت هایش در مراکز ۳۰ و پردیس ادامه پیدا کرد. او همچنین چندین بار به عنوان برگزیده کشوری جشنواره های پژوهش رضوی و جشنواره های سالانه پژوهش در مقام مربی راهنما شناخته شد.

مریم رضایی که از سال ۱۳۹۴ به انجام اقدام پژوهی مشغول است و با طرح راهکارهای متفاوت، نتایج مطلوبی را بدست آورده، در رابطه با بخشی از اقداماتی که تا کنون در این حوزه انجام داده است، گفت: در یک اقدام پژوهی با موضوع «راهکارهای تقویت پرسشگری»، نمونه مورد مطالعه ۱۲ نفراز اعضای کودک دختر مرکز فرهنگی پردیس بودند که برای گردآوری اطلاعات از روش های مشاهده، یادداشت های روزانه، مصاحبه و منابع و اسناد مکتوب استفاده کردم. پس از بررسی از  نظرات همکارانم، والدین، معلمان و اعضا دریافتم که سه عامل خانواده ، مدرسه و بی دقتی اعضا موجب بروز مسئله من شده است.

وی توضیح داد: مهمترین و اساسی ترین علت انجام این اقدام پژوهی، عدم توانایی بچه ها در بیان پرسش صحیح و کاربردی بود که بتوان از طریق تحقیق و مطالعه پاسخی برای آن یافت. خانواده، مدرسه و بی دقتی کودک از عوامل بازدارنده برای رسیدن به هدف بوده است. برای رفع این مشکل از بازی برای تقویت حواس، قصه های علمی، جلسات کتابخوانی با «کلاه کتابخوان»، بازی با رنگ، گردش علمی و راهکار جدید با عنوان «به مطب دکتر بوک خوش آمدید» استفاده کردم.

مربی مسئول مرکز پردیس ادامه داد: با استفاده از پانلی با عنوان «به مطب دکتر بوک خوش آمدید» ابتدا قصه دکتر بوک و مراجعینش را برای اعضا تعریف کردیم و از آن ها خواستیم همانگونه که در هنگام بیماری به پزشک مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند؛ می توانند سوالات ذهنی خود را نیز درمان کنند. آنها از طریق مراجعه به دکتر بوک و در میان گذاشتن سوالات شان، نسخه ای را دریافت می کنند و پس از عمل به آن و مطالعه کتاب هایی که دکتر بوک تجویز کرده، نتایج مطالعات خود را در جلسات بعد برای دکتر بوک می آورند.

رضایی عنوان کرد: در صورت درمان، نسخه تجویزی طی جلسه ای با سایر اعضا در میان گذاشته شده و نتایج مطالعات توسط عضو خوانده می شود. به این طریق هر عضو با جستجوی جواب سوال خود از طریق نسخه تجویز شده کتاب خود را به سایر اعضا معرفی می کند. در پایان طرح، علاوه بر اینکه اعضا با انواع کتاب های مرکز آشنا شدند، مهارت پرسشگری و کشف اطلاعات تازه نیز در ذهن شان تقویت شد.

وی در پاسخ به اینکه تا کنون چه نتایجی از این فرایند حاصل شده است، گفت: تقویت حواس و افزایش میزان دقت و توجه، اظهار نظر و پرسش نسبت به مباحث کلاس، علاقمندی به فعالیت های گروهی، تشکیل گروه های نشریه در کانون و در مدرسه، پیشرفت در دروسِ مدرسه در مقایسه با سال گذشته، پرهیز از حفظ کردن طوطی وار و فهم و درک مطالب با پرسش و کمک گرفتن از سایرین حاصلی بود که در نتیجه این اقدام پژوهی رخ داد و به عنوان اثر برگزیده مرحله کشوری در جشنواره پژوهش سال ۹۸ نیز انتخاب شد.

لازم به ذکر است «زندگی اجتماعی مورچه ها چگونه است ؟» اثر برگزیده مرکز ۲۷»، «اگر سوخت های فسیلی تمام شود» اثر برگزیده مرکز ۲۷، «تاثیرات زیارت امام رضا (ع) بر نوجوانان» اثر برکزیده مرکز ۳۰، «تاثیرت زیارت امام رضا بر کاهش دروغ گویی در بین خانواده ها» اثر برگزیده مرکز ۳۰، «فوائد و مضرات انرژی هسته ای» اثر برگزیده مرکز ۳۰، «تاثیرات نانو در چرخه تسویه آب» اثر برگزیده مرکز ۳۰، آثاربرگزیده ای است که در بخش پژوهش اعضا توسط مریم رضایی به دست آمده است.

از جمله آثار برگزیده بخش اقدام پژوهی این مربی مسئول نیز می توان به «چگونه توانستم اعضای دختر نوجوان مرکز ۳۰ را به شرکت در کارگاه های ادبی ترغیب نمایم ؟» (اثر برگزیده استانی و کشوری)، «چگونه توانستم اعضای کودک مرکز پردیس را به خواندن کتاب های مذهبی علاقمند نمایم ؟» (اثر برگزیده استانی و کشوری) و «راهکارهای تقویت پرسشگری در اعضای کودک دختر مرکز پردیس (اثر برگزیده استانی و کشوری)» اشاره کرد.

مریم رضایی تا کنون داوری بخش اقدام پژوهی جشنواره پژوهش کشوری سال ۹۷ و جشنواره پژوهش استان تهران سال ۹۸ را نیز عهده دار بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =