کودکان نقش زیادی در سلامت جامعه دارند

محمد حسن اعلمی دبیرعلمی مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک گفت: فرهنگ‌سازی از طریق هنر دربهداشت فردی و سلامت جامعه نقش مهمی را ایفا می‌کند

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، محمد حسن اعلمی فوق تخصص عفونی کودکان، ریاست مرکز کنترل عفونت بیمارستان امام رضا(ع) مشهد و دبیر علمی مسابقه بین‌المللی نقاشی در خصوص اهمیت بهداشت دست‌ها گفت: مهمترین راه پیشگیری از بیماری‌های عفونی وشکستن زنجیره انتقال و کنترل عفونت، بهداشت دست‌ها است؛ بیش از هشتاد درصد عفونت‌ها با بهداشت دست‌ها پیشگیری می‌شوند. بهداشت دست‌ها جزو فرهنگ ملی و مذهبی ما است. بسیاری از عوامل بیماری زا ازجمله ویروس‌های تنفسی بویژه کرونا از طریق دست‌های آلوده منتقل می‌شوند. شستن دست‌ها با محلول‌های حاوی الکل یا آب و صابون باعث از بین رفتن ارگانیزم‌ها می‌شود. شستن با محلول الکلی به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه و آب و صابون یک دقیقه از انتقال میکروب ها جلوگیری می‌کند.

دبیر علمی مسایقه در ادامه اضافه کرد: کودکان نقش زیادی در سلامت جامعه دارند. بسیاری از عوامل بیماری زا که باعث همه گیری می‌شوند از طریق مهد کودک‌ها یا مدارس به طور گسترده منتشر می‌شوند. معمولا همه‌گیری آنفلونزا از مدارس شروع می‌شود. آموزش بهداشت دانش‌آموزان بویژه بهداشت دست‌ها نقش زیادی در ارتقا سطح سلامت جامعه دارد. دانش‌آموزان نقش پیام آوران سلامت را می‌توانند در منزل بازی کنند و آموزش‌های خود را به والدین و فرزندان دیگر خانواده منتقل کنند.

دکتر اعلمی در باره اهمیت مشارکت کودکان در مسابقه نقاشی گفت: وقتی یک دانش‌آموز در مسابقه نقاشی در مورد بهداشت دست‌ها وارد می‌شود عملا سایر اعضای خانواده را نیز درگیر می‌کند. نقاشی در مورد نجات انسان‌ها با دست‌های پاک پیام سلامتی است که در خانواده و جامعه گسترش می‌یابد.

ریاست مرکز کنترل عفونت بیمارستان امام رضا(ع) مشهد درباب اهمیت بهداشت دست در جهان اظهار کرد: هر دو سال کنگره بین المللی کنترل عفونت در ژنو سوئیس برگزار می‌شود که یکی از محورهای مهم کنگره، بهداشت دست است. کنگره‌های مشابهی در کشورهای دیگر از جمله ایران نیز برگزار می‌شود. در حاشیه کنگره بین‌المللی کنترل عفونت ژنو ICPIC مسابقه کلیپ در مورد بهداشت دست هم برگزار می‌شود که خود گواه اهمیت این موضوع است.

محمد حسن اعلمی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون که ویروس کرونا همه کودکان دنیا را خانه نشین کرده بهترین راه برای غلبه بر بیماری و پیشگیری از انتشار عفونت، بهداشت دست است و نقاشی در مورد دست‌های پاک، نجات بخش زندگی، لذت، ابتکار و سلامتی را یکجا به خانواده تقدیم می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =