«انجمن نجوم آفرینش» خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزار شد

انجمن نجوم آفرینش کانون خراسان جنوبی با حضور «جمال الدین مجلل» و «مریم سودخواه محمدی» از فعالین نجوم در شهرستان فردوس و با مشارکت مربیان و اعضای این انجمن به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، با توجه به تعطیلی مراکز به دلیل شیوع بیماری کرونا و عمل به توصیه های بهداشتی و همچنین طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور پیشگیری از انتقال  این بیماری،  انجمن نجوم آفرینش کانون خراسان جنوبی در کانون  شهرستان فردوس با حضور جمال الدین مجلل دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد نجوم و همچنین و مریم سودخواه موسس خانه نجوم شهرستان فردوس و مشارکت مربیان مراکز کانون و اعضای این انجمن  در تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این نسشت جمال الدین مجلل  بحث تخصصی خود را در خصوص صورت های فلکی فروردین ماه آغاز و تاریخچه صورت‌های فلکی، دلالیل نام‌گذاری آن را برای اعضای حاضر در انجمن تشریح کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود صورت‌های  فلکی را گروهی از ستاره‌ها که در تجسم انسان شکل و پیکربندی مشخصی را در آسمان تشکیل می‌دهند عنوان کرد و افزود: انسان‌ها هزاران سال با نگاه کردن به آسمان بالای سر خود صورت‌های فلکی را رسم کردند و آن ها را به سه دسته تقسیم می کردند که عبارت بودند از تصاویر انسان و موجوداتی که با آب سر و کار دارند، انسان‌ها و حیوانات روی زمین و مخلوقات افسانه‌ای که به هوا پر می کشند.

این فعال نجوم در ادامه مباحث خود به تشریح صورت‌های فلکی فروردین به ویژه دب اکبر و دب اصغر پرداخت و ضمن دلایل نام‌گذاری آن ادامه داد،  از بین ۸۸ صورت فلکی آسمان، بدون شک دب اکبر معروفترینِ آن‌هاست. حتی مردمی هم که ارتباطی با نجوم و آسمانِ شب ندارند، نام آن را شنیده‌اند. دب اکبر یا خرس بزرگ، از بزرگترین صورت‌های فلکی آسمان است که در نیم‌کره شمالی آسمان قرار دارد و جزء صورت‌های دور قطبی می‌باشد. بیشترین علت معروفیتِ آن هم راهنما بودن آن برای یافتن ستاره قطبی و جهت شمال است.

در ادامه این نشست نیز مریم سودخواه موسس خانه نجوم شهرستان فردوس نیز ضمن معرفی کتاب با موضوع صورت‌های فلکی مباحثی در خصوص جهت یابی از طریق ستاره‌ها توضیحاتی ارایه کرد.

در پایان این نشست نیز اعضا و مربیان در خصوص مباحث مطرح شده به بیان سوالات خود پرداختند و در خصوص نحوی عکاسی از آسمان ، قدر ستارگان و ... نیز توصیحاتی توسط میهمانان این نشست ارایه شد.

گفتنی است انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی از دی ماه ۱۳۹۸ فعالیت خود را با هدف شناسایی استعدادها، ارتقای سطح علمی و دانش شرکت‌کنندگان وآشنایی نوجوانان با اتفاقات به‌روز و جدید حوزه نجوم و ستاره‌شناسی، در مرکز فرهنگی و هنری کانون در شهرستان فردوس آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =