دو مهمان کشوری در انجمن‌های مجازی کانون استان ایلام؛

سمیرا قیومی نویسنده توانای کتاب کودک و الهام دارابی کارشناس و قصه گوی توانای کانون دو مهمان کشوری انجمن های مجازی داستان و قصه گویی کانون استان ایلام با استقبال مخاطبین خود روبه رو شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، بازار گرم فعالیت‌های مجازی کانون ایلام، ظرفیت استفاده از حضور مهمانان کشوری را نیز به انجمن‌ها وکارگاه‌های مجازی اضافه کرده و این روزها هر هفته به همت کانونی‌های ایلام شاهد چندین جلسه مجازی و کاربردی با حضور نویسندگان، کارشناسان، قصه‌گویان و هنرمندان مطرح کشوری و استانی هستیم.

در همین راستا در نشست انجمن مجازی داستان آفرینش  روز نوزدهم فروردین با موضوع داستان و با حضور سمیرا قیومی نویسنده توانای بخش کودک برگزار شد درا ین جلسه که مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول، کارشناس آفرینش‌های ادبی، مربیان ادبی استان و اعضای انجمن ادبی استان حضور داشتند طی ۲ ساعت ۶ داستان توسط مهمان برنامه و مربیان وا عضا مورد نقد وبررسی قرار گرفت.

نگاه نو به سوژه‌ها و تاثیر فکر اولیه داستان-شروع ‌و پایان‌بندی مناسب داستان- کلیت داستان و ویژگی‌های آن- جذابیت ‌در داستان و نقش موثر آن- داستان یک خطی و طرح داستان- تفاوت زبان شعر و زبان داستان، از مهم‌ترین بحث‌های مطرح شده توسط سمیرا قیومی مهمان انجمن بود که با استقبال خوب بچه‌ها روبه رو شد که در پایان نیز به صورت صوتی و نوشتاری با کودکان و نوجوانان به صحبت پرداخت و پیشنهادات جامع ‌و کاملی درخصوص داستان‌های اعضا مطرح  کرد و مثالهای مناسبی ارائه داد.

روز بیستم فروردین نیز انجمن قصه‌گویی استان با حضور الهام دارابی کارشناس و قصه‌گوی توانای کانون به بررسی مبانی قصه و قصه‌گویی پرداخت. در این نشست که با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس مسئول، کارشناسان فرهنگی و مربیان کانون استان و قصه گویان استانی و کشوری و مسئول انجمن قصه گویی برگزار شد، الهام دارابی یک به یک به صورت صوتی و نوشتاری به پرسش های مربیان پاسخ داد.

چگونگی اجرای قصه  و ارتباط اولیه - شناخت خود (قصه گو)- شناخت مخاطب- شناخت قصه- شناخت اجرا (چگونگی اجرا) زبان بدن- لحن و صدا - صبر قصه‌گو-  نداشتن تکیه کلام و لکنت قصه‌گو- پرداخت قصه انتخاب قصه- پرداخت قصه- بیان قصه گو- تناسب قصه- مضمون قصه- ایجاد بستر مناسب برای به اشتراک گذاشتن آموخته‌ها و تجربیات–  آمادگی یک قصه‌گوی حرفه‌ای برای اجرای صحنه‌ای جشنواره از پرسش‌ها و نکاتی بود که الهام دارابی به آنها پاسخ داد و در پایان نیز اصول و مبانی قصه‌گویی را از نگاه خود بیان کرد. این نشست  نیز با استقبال مربیان قصه‌گو روبه رو شد.

کانون استان ایلام در راستای ارتباط با با بچه‌ها همگام با کانون کشور در برنامه پیک امید مجازی نیز حضوری پررنگ داشته و مربیان به صورت مجازی آموزش‌های خود را در این امداد فرهنگی برای بچه‌های توی خانه برگزار می‌کنند. در این حرکت جهادی تاکنون ۱۵۰ فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری انجام گرفته است. و بچه‌ها به صورت مجازی از آموزش نقاشی، کاردستی، شعر، قصه‌گویی، معرفی کتاب، دست‌سازه‌ها و کار با کاغذ و داستان مربیان استفاده می‌کنند.

بیست‌ودو مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان به بچه‌های ایلامی خدمات فرهنگی، ادبی و هنری ارائه می‌دهند که باشیوع کرونا و خانه‌نشینی کودکان ونوجوانان این فعالیت‌ها تا زمان رفتن کرونا و بازگشت به حالت عادی به صورت مجازی انجام می‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =