دومین جلسه انجمن ادبی آبی کانون خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزارشد

در ششمین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ دومین جلسه انجمن ادبی «آبی» با حضور «حسین تولایی» از شاعران برجسته حوزه کودک و نوجوان کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، دومین جلسه‌ی انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان  با عنوان « انجمن ادبی آبی » با حضور حسین تولایی نویسنده و شاعر برجسته کشوری ، و همچنین کارشناسان فرهنگی و ادبی کانون استان به صورت مجازی برگزار شد و اعضا ضمن به اشتراک‌گذاشتن آثارخود ، ازدیدگاه‌های سازنده میهمان برنامه بهره مند شدند.

گفتنی است در ابتدای این نشست مجازی تعدادی از اعضای انجمن به خوانش اشعار خود پرداختند  که توسط  این فعال حوزه شعر کودک و نوجوان  مورد نقد و بررسی قرار گرفت .

 تولایی با توجه به اشعار اعضا، در باره‌ی تصویر سازی ذهنی وعینی، گفتگوی خود را شروع کرد و اظهار داشت: زمانی که در شعر تصویر سازی انجام می شود و ارتباطی ایجاد می کنیم باید در این ارتباط وجه شبهی باشد. بیشتر تصویر سازی هایی در اشعار دیده شد ذهنی هستند وعینی نیست برای ساخت تصاویر عینی باید ارتباط‌ ها وتناسب های جدید کشف کنیم.

در ادامه مسوول انجمن‌های ادبی کانون کشور شعر را دارای سه عنصر اصلی احساس وعاطفه، اندیشه وخیال دانست و افزود: هر کدام از این سه عنصر به تناسب باید در شعر وجود داشته باشد. اگر در یک شعر بیش از اندازه به احساس وعاطفه توجه کنیم و از دو عنصر دیگر غافل شویم اثر ما تبدیل به یک اثر مستقیم وسطحی می شود وبا یک نوشته غلیظ احساسی روبه رو می شویم. اگر تاکید شعر بیش از اندازه بر تخیل قرار گیرد شعر مبهم می شود واین خیال انگیزی را فقط خود شاعر درک می کند و مخاطب با آن ارتباط نمی گیرد.

وی با بیان اینکه اندیشه صرف در شعر باعث می شود شعر تبدیل به یک بیانیه شخصی شود گفت:  این بیانیه می تواند اجتماعی، سیاسی و... باشد وشاعر اندیشه خودش را بیان کرده است وبه جنبه های هنری شعر نپرداخته است.

در پایان این شاعر حوزه کودک و نوجوان، اشعار گروس عبد الملکیان و شمس لنگرودی را به عنوان نمونه‌های شعر سپید و غزل‌های صائب تبریزی را نمونه خوبی برای تصویر سازی در شعر کلاسیک به اعضای نوجوان حاضر در این جلسه انجمن  معرفی کرد.

گفتنی است انجمن ادبی آبی در ۲۵ دی ماه ۱۳۹۸  با هدف توانمندسازی اعضا در زمینه نوشتن و خلق آثار ادبی و پرورش ذوق و استعداد ادبی اعضا و همچنین رشد اندیشه‌های نو و خلاقیت ادبی در مرکز فرهنگی و هنری فراگیر شهرستان قاینات فعالیت خود را آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =