کد خبر: 296885
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
بازدید 642
رضا زنگی‌آبادی مهمان انجمن ادبی مهر و ماه شد

انجمن ادبی «مهر و ماه» مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان در نشستی مجازی از رضا زنگی‌آبادی برای نقد و بررسی آثار اعضایش دعوت کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، نشست مجازی انجمن ادبی «مهر و ماه» با حضور رضا زنگی‌آبادی نویسنده و مدرس داستان‌نویسی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناسان آفرینش‌های ادبی و تعدادی از مربیان ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله زهرا نظری مسئول این انجمن و البته اعضای نوجوان این انجمن تشکیل شد.

بنابراین خبر، در این نشست هشت داستان که از قبل برای کارشناس انجمن فرستاده شده بود مجدد در گروه مجازی از سوی کارشناس مهمان و کارشناسان ادبی کانون استان و اعضای انجمن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا زنگی‌آبادی برای نقد چند داستان‌ بیان داشت:« در داستان کوتاه به شکل رمان شخصیت پردازی نداریم اما در همین محدوده کوتاه هم باید شخصیت‌ها یک ویژگی خاصی داشته باشند و شخصیت‌های متفاوت اصلا نباید شبیه هم باشند. »

وی برای شخصیت پردازی در داستان کوتاه ادامه داد:« وقتی ما یک نفر را می‌بینم خوب نمی‌توانیم پی به درونیاتش ببریم، با ارتباط بیشتر و کشف آن آدم می‌توانیم پیچیدگی‌ها را هم دریافت کنیم. داستان هم در واقع نقبی است به عمق. یعنی یک لایه‌ی رویی دارد و لایه‌های متعدد دیگری که در نگاه اول ممکن است به نظر نیایند. داستان‌های برجسته همه این ویژگی چند لایه و عمق را دارند. »

زنگی‌آبادی همچنین گفت:« در داستان نمی‌شود تنها به یک عنصر از عناصر داستان توجه کرد. اگرچه شخصیت‌پردازی در داستان کوتاه چون مجال اندکی دارد سخت است اما داستان در واقع مثل یک ماشین باید همه عناصرش به خوبی با هم کار کند تا ماشین و یا قصه ما حرکت کند. »

ایشان بعد از بررسی تمام داستان‌ها نظر کلی خود را اینگونه بیان کرد:« چیزی که شاید فقدانش در کار بچه‌ها دیده می‌شود، گسستگی عناصر داستان است. همانطور که در زندگی ما در یک ظرف زمانی و مکانی زندگی می‌کنیم، شخصیت‌های داستان هم باید همین‌گونه باشند تا فضای داستان ساخته شود. چیزی در خلا رخ نمی‌دهد، همراه با این عناصر در واقع شخصیت‌ها هم زنده‌تر می‌شوند و معلوم‌تر و در نتیجه دیالوگ‌ها طبیعی‌تر و زبان داستان هم ساخته می‌شود و این که همه این‌ها باید از یک دیدگاه و از یک زاویه دید دیده شود که برای داستان مناسب‌تر است. این‌ها که درست کنار هم قرار بگیرند تا حد زیادی زبان داستان هم بهتر شکل می‌گیرد. »

دبیر انجمن داستان کرمان در پایان بیان داشت:«توجه به سن نویسنده‌ها و تجربه‌ی سال‌های نویسندگی‌شان، این نکته را یادآور می‌شود که غنیمت شمردن وقت برای نوشتن، مطالعه و تجربه اندوختن چقدر مهم است. ضمن اینکه استفاده از نظرات اساتید و بکاربردن آنها، موجب تسریع در یادگرفتن می شود. »

انجمن ادبی «مهر و ماه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان از سال ۷۴ با هدف تقویت روحیه نقدپذیری و آشنایی با اصول نقد شعر و داستان شروع به فعالیت کرده است و مخاطب آن اعضای نوجوان پرورش یافته و به قالب رسیده در کارگاه‌های شعر و داستان هستند. در حال حاضر هفت انجمن ادبی ویژه نوجوانان در سطح استان کرمان به فعالیت می‌پردازند.

رضا زنگی‌آبادی متولد(۱۳۴۷) نویسنده کرمانی است. داستان کوتاهی از او با نام قبل از تحویل سال برگزیده دوره سوم جایزه هوشنگ گلشیری در سال ۱۳۸۱ شده‌است. از رمان «شکار کبک» او در دوازدهمین دوره ی جایزه هوشنگ گلشیری که سال ۱۳۹۱ برگزار شد، تقدیر به عمل آمد. او ابتدا به سینما و نوشتن فیلم‌نامه علاقه داشت سپس به نوشتن داستان روی آورد.

وی همچنین دبیر انجمن داستان کرمان و عضو هیئت تحریریه فصلنامه ادبی خوانش است و عضو هیئت داوران دومین دوره جایزه احمد محمود بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =