برگزاری برنامه هفته جهانی نجوم از طریق فضای مجازی

همزمان با هفته و روز جهانی نجوم، مرکز علوم و نجوم کانون پرورش فمری استان زنجان برنامه‌های متنوعی را از طریق فضای مجازی برای اعضای خود برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان زنجان؛ علیرضا نوری مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با اشاره به برگزاری برنامه هفته جهانی نجوم در مرکز علوم و نجوم کانون استان گفت: این هفته فرصت مغتنمی برای منجمان است تا به مناسبت این روز تلاش کنند تا عموم مردم را با جذابیت‌های آسمان شب، آشنا کنند.

نوری افزود: همه ساله به مناسبت این رویداد بزرگ مربیان نجوم مرکز علوم و نجوم کانون استان برنامه های جمعی متنوعی برگزار می‌کنند. امسال نیز با توجه به شرایط موجود برنامه‌هایی مجازی برای این رخداد بزرگ در نظر گرفته شد و برنامه‌های متنوعی برگزارگردید.

مدیر کل کانون استان در ادامه به برگزاری گپ و گفت‌های نجومی با موضوعات متنوعی همچون جایگاه منظومه شمسی در کهکشان راه شیری، بررسی وضعیت اجرام سماوی در روزهای مختلف هفته همچون مقارنه‌ها، وضعیت هلال ماه رمضان، شناخت سیارک‌ها تا آموزش کار با نرم افزارهای نجومی و معرفی پدیده‌های مختلف رصدی و آموزش نحوه رصد اجرام مختلف و ... اشاره کرد و با بیان بحث و بررسی جامع پیرامون دو واقعه مهم "عبور سیارک 1998 از کنار زمین" و"تولد سی سالگی تلسکوپ فضایی هابل" به موضوعات مباحثی پرداخت که در این هفته بصورت تفصیلی به آنها پرداخته شد.

پرسش و پاسخ علمی با اعضا  از بخش‌های پر طرفدار این برنامه بود که در تمام روزهای این هفته انجام شد.

این مقام مسئول در ادامه صحبت‌هایش افزود: با توجه به اینکه امسال به مناسبت سی ساله شدن پرتاب تلسکوپ فضایی هابل، سازمان ناسا این امکان را برای تمام مردم جهان فراهم نموده تا با وارد نمودن اطلاعات روز تولد خود در سایت این سازمان، عکسی را که تلسکوپ هابل در روز تولدشان از اعماق آسمان و اجرام آسمانی تهیه کرده است، مشاهده نمایند لذا اعضای مرکز علوم و نجوم نیز در این حرکت نوین شرکت نمودند و عکس‌های اجرام آسمانی مربوط به روز تولدشان را به اشتراک گذاشتند.

لازم بذکر است که در روز دهم اردیبهشت ماه، سیارک تقریبا بزرگی از  فاصله نزدیکی از زمین عبور کرد و همین رخداد علمی در کانون توجه بسیاری از مردم جهان قرار گرفت. هیجان رصد لحظه به لحظه‌ی این پدیده همزمان با ارائه اطلاعات مربوط به مسیر لحظه‌ای این مهمان ناخوانده‌ی منظومه شمسی و روش رصد آن به همراه پرسش و پاسخ درخصوص آن یکی دیگر از بخش‌های برنامه امسال مرکز علوم و نجوم کانون استان بود که توسط مدیر و مربیان و کارشناسان متخصص این مرکز به اجرا در آمد.

علیرضا نوری با بیان دیگر برنامه‌های این هفته به اجرای برنامه‌های جذاب این مناسبت با عنوان معرفی کتاب با موضوع «بهترین کتاب نجومی که من خواندم» توسط اعضا اشاره کرد که در گروه مجازی مرکز انجام گرفت و زمینه‌ای فراهم گردید تا اعضا بتوانند اطلاعات خود را در زمینه کتاب و کتابخوانی در حوزه‌ی نجوم به روزرسانی کنند.

این برنامه از ۷ الی ۱۳ اردیبهشت ماه در گروه‌های مجازی مرکز علوم و نجوم کانون استان برگزار گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =