سومین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان در مسجدسلیمان

سومین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان به همت واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان،  سومین جلسه مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان با موضوع «فردوسی و شاهنامه»، بیست و پنجم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ با حضور سعیده موسوی زاده شاعر کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این نشست مربی ادبی و مسئول انجمن ادبی آینه‌های ناگهان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان به معرفی شاعر بلندآوازه‌ی این زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی پرداخت.

سعیده موسوی زاده شاعر کودک و نوجوان که به‌عنوان میهمان ویژه در این جلسه حضور داشت به جایگاه خرد در شاهنامه و نمادهای آن اشاره کرد و با ارائه مثالی (داستان طهمورث و دیوها) گفت: در شاهنامه حتی دیوها هم خرد دارند و همچنین نماد صفات بداخلاقی مثل خشم، کین و... محسوب می‌شوند.

وی با بیان این‌که شخصیت پهلوان در شاهنامه فقط نیروی بدنی ندارد بلکه نیروی عقلانیت او بیشتر از قدرت بدنی او است افزود: زال پدر رستم موی سفید دارد و این نشانه بر انسان با تجربه و خردمند تأکید دارد.

این شاعر کودک و نوجوان اضافه کرد: خرد در جای‌جای شاهنامه دیده می‌شود و برای مثال می‌توان به سیمرغ در شاهنامه به‌عنوان نماد خرد آسمانی و اسب رستم نماد خرد عقلانی اشاره کرد.

در ادامه این نشست سعیده موسوی زاده میهمان ویژه این نشست قصه‌هایی زیبا از شاهنامه ازجمله داستان فریدون و پسران، داستان ضحاک و جمشید و بخش‌هایی از ابیات شاهنامه را قرائت کرد.

او پیرامون وزن شاهنامه و شعر حماسی توضیحاتی به اعضای نوجوان انجمن داد و همچنین درباره جایگاه زبان و انتقال فرهنگ از طریق آن و نقش فردوسی در زنده نگه‌داشتن زبان فارسی سخن گفت.

 موسوی زاده در ادامه از اعضا خواست تا همچنان که اشعار شاهنامه را حفظ می‌کنند معنا و مفهوم آن را نیز بیاموزند چراکه در شاهنامه نکات ارزشمندی هست که می‌توان از آن بهره‌مند شد و در همین راستا کتاب‌هایی که برای نوجوانان بازنویسی شده منابع خوبی است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

این شاعر کودک و نوجوان همچنین در پاسخ به سؤال اعضا که مطالعه چه کتاب‌هایی به بهتر شدن شعرمان کمک می‌کند گفت: سعی کنید از کتاب‌های قیصر امین پور، سهراب سپهری، گلستان سعدی و دیگر کتاب‌های خوب شعر نوجوان از بیوک ملکی و... زیر نظر مربیان کانون مطالعه کنید.

سومین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان با شاهنامه‌خوانی اعضا و مربی ادبی کانون به کار خود پایان داد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی هنری با برگزاری فعالیت‌های خود در فضای مجازی به کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها در فضای مجازی خدمت‌رسانی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =