دومین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسی سروناز برگزار شد

دومین جلسه انجمن ادبی مجازی سروناز ویژه اعضای نوجوان پسر داستان‌نویس، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، این نشست با حضور فرزانه رحمانی، کارشناس مکاتبه‌ای آفرینش‌های ادبی کشور برگزار شد و در آن به اتفاق‌های جان‌دار داستان، نثر داستانی تمیز، زبان داستانی، شخصیت داستانی، سوژه و ایده‌پردازی، منطق داستان و لحن شخصیت‌های داستانی پرداخته شد.

در این نشست آثار داستانی اعضا نقد شد. رحمانی در نقد آثار اعضا به نکات مختلفی اشاره کرد. او گفت: همیشه قبل از نوشتن داستان، چکیده‌ای از آن بنویسید و شخصیت، مکان و زمان داستان و این‌که چه اتفاقی قرار است بیفتد را مشخص کنید. باید مشخص باشد یک داستان باید از کجا شروع و به کجا ختم شود. نوشتن داستان کوتاه شبیه عکس است که با یک سوژه مرکزی مواجه هستید. سوژه به زمینه‌ای احتیاج دارد برای نشان داده شدن.

او افزود: داستان جای شعار دادن نیست و نباید در اثر داستانی اطلاعات را به‌شکل مستقیم به مخاطب ارائه دهیم؛ در واقع «نباید گفت، باید نشان داد.» و این نشان‌دادن آن‌چه مد نظر نویسنده است به توصیف و صحنه‌پردازی مربوط می‌شود که با استفاده از گفتگو و ساخت فضای مناسب صورت می‌گیرد.

رحمانی خطاب به اعضا گفت: برای نوشتن داستان به ساختار داستان‌های قدیمی دقت کنید؛ همه آن‌ها با روزی روزگاری شروع می‌شوندکه در واقع تعادل اولیه را نشان می‌دهد. جمله‌های کلیدی مثل: روزی روزگاری، هر روز، تا این‌که، یک روز و ... را به خاطر بسپارید. این جملات، حادثه محرک را نشان می‌دهند، یعنی چیزی که تعادل اولیه را به‌هم می‌ریزد. شخصیت داستان خود را در مواجه با یک محرک می‌بیند و وارد عمل می‌شود تا در نهایت داستان به سرانجام و تعادل ثانویه برسد.

رحمانی در پایان اعضا را به خواندن کتاب توصیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =