برگزیده سی و هفتمین جایزه کتاب سال، میهمان انجمن ادبی مجازی آفتاب

صد و چهارمین انجمن ادبی آفتاب با محوریت نقد و بررسی داستان اعضا در قالب مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسوول ادبی استان با اعلام این خبر گفت: صد و چهارمین انجمن ادبی آفتاب، عصر پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور سی و پنج عضو داستان‌نویس در فضای مجازی برگزار شد.

 این نشست با حضورحسین لعل‌بذری داستان نویس، ‌مدرس کارگاه‌های داستان و نویسنده مجموعه داستان کوتاه (افتاده بودیم در گردنه حیران)، شایسته تقدیر درجایزه ملی جلال آل احمد و برگزیده سی وهفتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.  

غزاله ناجی، سینا نظریان، مانی محمودزاده، فاطمه منتظری، از جمله اعضایی بودند که داستان‌هایشان را خوانده شد و مورد نقد و بررسی اعضا و کارشناس جلسه قرار گرفت.

لعل‌بذری در این نشست و پس از شنیدن داستان غزاله ناجی گفت: پرداختن به این موضوع برای نویسنده دشوار می‌نماید از این جهت که ما معمولا در مورد تجربه‌های زیسته‌مان راحت‌تر هستیم و پرداختن به داستان‌هایی که چه به لحاظ تجربه، چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ اقلیمی و فرهنگی از آنها فاصله داریم، کار ما را در موضع نویسنده دشوار می‌کند.

لعل بذری در ادامه به وجود ظرایفی در داستان غزاله ناجی اشاره کرد و افزود: داستان "منزل" داستان بسیار روان و خوبی بود و ما را با خودش به خوبی همراه می‌کرد. توصیف‌ها، توضیح‌ها نسبتا خوب بودند، ضمن اینکه کارکرد خوبی از اشیا(به عنوان مثال قیچی) گرفته بود.

لعل بذری ادامه داد: وقتی ما در داستان به فضا نیازمندیم، باید از اشیا تا آنجا که ممکن است بهره بهتری ببریم.

نویسنده کتاب " افتاده بودیم در گردنه حیران" پس از شنیدن داستان سینا نظریان گفت: داستان " قورمه سبزی" از نظر سبک نوشتن، در مرز بین داستان و خاطره در رفت و آمد بود. در واقع ما وقتی بخواهیم کاری را از خاطره به داستان تبدیل کنیم، حتما می‌بایست عناصر و ساختاری را به کار ببریم تا نوشته به شکل داستان در بیاید. تکانه‌های محکمی باید وجود داشته باشد تا یک موضوع به داستان تبدیل شود.

کارشناس میهمان صد و چهارمین انجمن ادبی آفتاب با ذکر سه نکته سخنان خود را جمع بندی کرد.

حسین لعل بذری خاطر نشان کرد: "امر خلاقه"، " تسلط به ابزار" و " "برخورداری از جهان بینی و نظرگاه شخصی" سه مسئله مهم در پروسه نوشتن است.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده‌ای نزدیک و در نشستی حقیقی به اتفاق و به تفصیل پیرامون این سه نکته با اعضای نوجوان انجمن ادبی آفتاب به بحث و گفتگو بنشیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =