کد خبر: 297236
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
بازدید 133
فعالیت سرود در جذب و پایدارسازی اعضا مؤثر است

زهرا افتخاری در اولین جلسه مجازی انجمن سرود کانون فارس گفت: فعالیت سرود در جذب و نگهداری اعضا مؤثر است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، زهرا افتخاری، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس در اولین جلسه مجازی انجمن سرود در سال ۱۳۹۹ ویژه رابطان سرود که روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: به گفته مقام معظم رهبری، سرود، مؤثرترین نوع شعر است و به سرعت می‌تواند در جامعه فراگیر شود؛ باید سرودهای خوب را در جامعه تولید و ترویج کرد؛ که از این نظر احساس می‌شود توجه اندکی در سال‌های اخیر نسبت به سرود وجود داشته و اوج سرودها را می‌توان پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس دانست. به همین دلیل باید این کمبود در کانون رفع شود.

افتخاری در ادامه گفت: اگر سرود متناسب با وضعیت موجود داشته باشیم که کودکان و نوجوانان در فضاهای مختلفی نظیر مراکزآموزشی، اردو، کوهنوردی، اجتماعات و راهپیمایی بخوانند موفق به گسترش معارفی می‌شویم که به آن‌ها نیاز داریم. این هنر زود اثر می‌گذارد، فرهنگ‌سازی می‌کند، سطح هم نمی‌شناسد؛ از سطوح بالای معرفتی تا عامه مردم را به سرعت فرامی‌گیرد.

به گفته او در هر سرودخوانی، شعر نخستین هنری است که وارد میدان می‌شود و رسالت و نقش خود را به خوبی ایفا می‌کند؛ از این رو جایگاه شعر و سرود باید بیش از پیش شناخته و شناسانده شود؛ چرا که شعر می‌تواند مسائل مهم فرهنگی، هنری واجتماعی را جریان‌سازی کند و همین ویژگی سبب زنده بودن شعر می‌شود.

مدیر کل کانون فارس در پایان گفت: در حال حاضر، اشعار و سرودهای بسیاری متناسب با وقایع فرهنگی و اجتماعی در مراکز فرهنگی‌هنری کانون سروده می‌شود، اما انعکاس این شعر و سرودها در جامعه کم است و به‌درستی ترویج نمی‌شوند که در این راستا مربیان توانمند کانون می‌توانند در ترویج سرودها با هدف جذب و نگهداشت اعضای هنرمند نقش‌آفرین باشند.

استفاده از نوانس‌ها ، آکسان‌ها در اجرا و پرهیز از یکنواختی حجم و طنین صدا در کل اثر، استفاده از چهار صدای اصلی گروه کر، شروع آموزش سلفژ و مولفه‌های کانتاتی، پارلاتی و دیکته موسیقی، شروه آموزش کشش‌ها و سکوت‌ها و تعریف الگوهای ریتم و آموزش گام‌ها و نتالیه‌های آن از جمله مواردی بود که فرشید جعفری، کارشناس مسوول هنری کانون فارس به عنوان مدرس دوره به آن پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =