کد خبر: 297297
تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
بازدید 182
سومین نشست مجازی انجمن ادبی «مهر ‌و ماه» کرمان برگزار شد

انجمن ادبی مهر و ماه شهر کرمان سومین نشست مجازی خود را با حضور وحید محمدی برگزار کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجمن‌های ادبی کانون از اولین گروه‌هایی بودند که در فضای مجازی فعالیت‌های خود را ادامه دادند.

بنابر این خبر، انجمن ادبی مراکز شش‌گانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر کرمان سومین نشست تخصصی خود را با حضور محسن روحی مدیرکل، نجمه خداترس معاون فرهنگی، سمیه یاوری و طیبه شجاعی کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کرمان و دعوت از وحید محمدی شاعر و نویسنده مطرح، ۳۱ اردیبهشت ۹۹ برگزار کرد.

بر همین اساس، آثاری از علی محمدی، محمدمهدی ابراهیم‌ملکی، ریحانه زاده‌محمدی، آیدا پشته‌شیرانی، هلیا بهادر و حاتم درخشان از سوی مهمان انجمن مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

وحید محمدی در این نشست برای نقد داستان‌های اعضای انجمن بیان داشت:«هر داستان باید چندین بار ویرایش شود و یک نویسنده باید بارها و بارها کارش را بازخوانی کند و با بازنویسی داستان را صیقل دهد. هرچند این ‌کار سخت است اما در نهایت لذت آفرینش لذت بی‌مانندی خواهد بود. »

وی در ادامه به ساختار داستان اشاره کرد و گفت:« المان مهمی که داستان را از گزارش جدا می‌کند، نگاه بی‌طرفانه داستان برای «نشان دادن» یک موقعیت است. کاری که در گزارش با «گفتن» انجام می‌شود. »

وی ادامه داد: غافلگیری پایان داستان در قدیم جالب بود و به شکل سبک درآمده بود ولی در دنیای امروز غافلگیری در داستان باید به سوی کشف آدم‌ها، شخصیت‌ها و دنیای آن‌ها برود.

محمدی همچنین با ذکر اینکه علاقه ویژه‌ای به اسطوره‌ها دارد و اسطوره‌های هفت تا ۱۰ هزار سال پیش را خوانده، معتقد است جهان دیجیتال از همان مولفه‌های اسطوره‌ای قرن‌ها پیش تبعیت می‌کند و ریشه‌ها همان‌ها است و فقط سرشاخه‌ها گاهی عوض می‌شوند و در هر نسل و دوره‌ای تغییر می‌کند. او همچنین برای اسطوره‌شناسی کتاب « قدرت اسطوره» نوشته جوزف کمبل را به اعضای انجمن پیشنهاد داد.

نویسنده کتاب« کابوس‌های گرشاسب» برای پیشرفت اشعار اعضای انجمن نیز یادآور شد:« مفاهیم انتزاعی مانند عشق در فرهنگ ادبی کشور ما ریشه‌ای بسیار غنی دارد و این جاست که کار شاعر سخت می‌شود چرا که لازمه‌ی درک درست آنچه پیرامون شاعر می‌گذرد نیازمند مطالعه بسیار است و یافتن بینشی که راهنمای او در جهانی باشد که روزانه میلیاردها داده‌ی جدید تولید می‌شود و شاعر باید بتواند از این همه، آنچه را با ریشه‌های فرهنگی‌اش هم‌خوانی دارد بشناسد، برگزیند و جهان خویش را بسازد تا مانند شاعران بزرگ پیش از خود صاحب جهان‌بینی شود. شاعرانی مثل فروغ فرخ زاد یا شاملو، اخوان، مولوی، حافظ، نیما، دهلوی و صائب تبریزی و...»

وحید محمدی در کارنامه خود عضویت فعال در انجمن داستان نویسان کانون هنر کرمان، سردبیری هفته‌نامه طلوع بافت، روزنامه‌نگاری و مقاله‌نویسی ادبی اجتماعی، چاپ مجموعه شعر «آهونامه، نت‌های اساطیری آوازی گمشده»، چاپ رمان نوجوان « کابوسهای گرشاسب» و «بوران‌دخت»، کتاب «۲۴ آذر، نقطه تحول حضور انقلابی مردم کرمان» و ... را نیز دارد.

انجمن ادبی «مهر و ماه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمان از سال ۷۴ با هدف تقویت روحیه نقدپذیری و آشنایی با اصول نقد شعر و داستان شروع به فعالیت کرده است و مخاطب آن اعضای نوجوان پرورش یافته و به قالب رسیده در کارگاه‌های شعر و داستان هستند. در حال حاضر هفت انجمن ادبی ویژه نوجوانان در سطح استان کرمان به فعالیت می‌پردازند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =