دومین انجمن شعر مجازی شهرکرد با حضور شاعر کشوری برگزارشد

انجمن مجازی شعر در اولین روز خرداد ماه ۹۹  با حضور ۳۰ نفر از اعضا نوجوان شهرکرد در انجمن مجازی یاقوت مرکز شماره ۳  شهرکرد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌ کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری، در این نشست که به مدت دو ساعت به طول انجامید، مهرنوش قربانعلی شاعر توانمند کشوری به ‌نقد و بررسی آثار اعضای حاضر در نشست پرداخت و در ادامه در قالب گفت و گویی صمیمانه به صورت صوتی و مکتوب به سؤالات مخاطبین پاسخ داد.
وی با بیان توضیحاتی در مورد قالب کلاسیک و باز تعریف قالب چهارپاره افزود: این قالب جدا از اینکه جزو قالب‌های معاصر به شمار می‌رود، می‌تواند پُلی میان شعر نو وکلاسیک باشد.
قربانعلی بیان داشت: نوجوان از مسیر این قالب شعری به مرور با قالب‌های گذشته آشنا می‌شود.
وی در ادامه با بیان این نکته که شعر امری جوششی بوده و این جوشش برای شعر لازم و ضروری است، تشریح کرد: این شرط اصلی باید هدایت شود و با قالب‌های شعری گره بخورد به همین دلیل آموزش و حضور در کارگاه‌ها و انجمن‌های شعر جزو جدانشدنی و عامل مهم برای سرودن شعر است.

وی در محور دوم مباحث ارائه شده در این انجمن، به اهمیت تخیل در شعر اشاره داشت و خیال پردازی را یکی از ارکان اساسی شعر برشمرد.
این شاعر، مهم‌ترین کارکرد تخیل در شعر را آفرینش تصاویر بدیع، به کارگیری ترکیبات نو، تشخیص، جان بخشیدن به چیزهای بی‌جان، تازگی زبان شعری، حس‌آمیزی در شعر دانست و نمونه‌های موفق تصویر سازی و به کارگیری عناصر خیال را در سروده‌های اعضا معرفی و به بررسی آن‌ها پرداخت.

 گفتنی است، مهرنوش قربانعلی شاعر، کارشناس مسئول ادبی کانون پرورش فکری استان تهران، شاعر و پژوهشگر ادبیات، دانش آموختۀ دکترای زبان و ادبیات فارسی ‌ است.
کتابهای منتشر شده او عبارت است از:  در ناتمامی خود (مجموعه شعر- نشر توکا، ۱۳۷۷)؛ راه به حافظه‌ جهان (مجموعه شعر- نشر نگاه سبز، ۱۳۸۰)؛ تبصره (مجموعه شعر- نشر آرویج، ۱۳۸۳)؛ به وقت البرز (مجموعه شعر- نشر آهنگ دیگر، ۱۳۸۶)؛ کوک تهران (مجموعه شعر- نشر آهنگ دیگر، ۱۳۸۸)؛ شهروند افتخاری جهان (گزیده‌ اشعار- نشرنصیرا، ۱۳۹۲)؛ بر دریا قدم می‌زنم (مجموعه شعر- نشر بوتیمار، ۱۳۹۵)؛ چشم‌انداز شعر معاصر ایران (۱۳۸۰-۱۳۰۱) (نشر بازتاب ‌نگار، ۱۳۸۳) است.

پخش کلیپ های اعضا با موضوع معرفی کتاب و شعر خوانی شاعر میهمان از دیگر بخش های این نشست بود.

مدیرکل استان و همکاران ستاد و مراکز از دیگر میهمانان حاضر در این جلسه  بودند.

این نشست  ۱ خرداد ۹۹ از ساعت۱۸/۳۰ تا ۲۰/۳۰ در فضای مجازی اجراشد.     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =