تمرکز فعالیت های کانون پرورش فکری بر پوشش نیازهای کودکان و نوجوانان و مبتنی بر فرهنگ بومی

مدیر کل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت:فضای کانون پرورش فکری باید باعث شوق حضور کودکان و نوجوانان و با هدف پوشش نیازهای آنان و مبتنی بر فرهنگ بومی و ملی باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان، سیدمهدی میربد پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دیدار با دکترسید محمد قلمکاریان مدیر کل کانون و جمعی از معاونان و کارشناسان این کانون با بیان اینکه کانون پرورش فکری باید اتاق فکر آموزش و پرورش باشد اظهار داشت: ما از قسمت هایی که منجر به خلق ایده می شوند غافل شده ایم در آموزش و پرورش شغل افراد معلمی است اما در کانون پرورش فکری شوق افراد آموزش و تربیت است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در مدرسه بیشتر دانش آموزان فقط برای تحصیل آمده اند و کمتر دانش آموزی با شوق یادگیری به مدرسه می رود گفت: اما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شوق به این مراکز مراجعه می کنند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در ادامه به نقش و تاثیر کانون پرورش فکری در نظام آموزشی اشاره کرد و افزود: باید یک سری از مفاهیم در کانون پرورش فکری شکل بگیرد و سپس این مفاهیم در مدارس کار به دانش آموزان آموزش داده شود و این یک تعامل نیاز دارد زیرا کانون پرورش فکری به صورت خاص مهارت ها را در کودکان و نوجوانان شکوفا و زمینه سازی می کند.

سیدمهدی میربد با بیان اینکه  تولید محتوای بومی توسط کانون پرورش فکری مزیت بزرگ است،عنوان کرد: باید از این ظرفیت داخلی که کیفیت بسیار زیادی نیز دارد استفاده و ایده پردازی کرد و هزینه انجام شود تا خروجی آنرا مشاهده کنیم و بسیاری از خروجی هایی مفید و بسیار خوبی که از دل نظام آموزشی کشور بیرون می آید به خاطر فعالیت هایی است که در کانون پرورش فکری انجام می شود.

وی در ادامه در خصوص به روز بودن فعالیت های کانون گفت:در کانون پرورش فکری می توان از اساتید و صاحب نظران برای مهارت آموزی به کودکان و نوجوانان جهت کسب موفقیت در زندگی به آنان کمک کرد و باید در کانون پرورش فکری به گونه ای عمل شود که خروجی آن افرادی باشند که وقتی به سن بزرگسالی می رسند آنان جزء کارآفرینان، تولید کنندگان، بازرگانان، دانشمندان و افراد موثر در هر شغل و جایگاهی باشند و در واقع زمینه سازی برای استقلال کودکان و نوجوانان را در کانون پرورش فکری را با آموزش های مختلف مهارتی و علمی فراهم شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به ضرورت  ایجاد اتاق فکر و ایده سازی با استفاده از اساتید در حوزه های مختلف در کانون پرورش فکری عنوان کرد: این اتاق فکرها باعث می شوند که خروجی بسیار خوب و مناسب بر مبنی نیازهای بومی محتوا برای کودکان و نوجوانان تولید شود.

سیدمهدی میربد خاطر نشان کرد: زوایای ناشناخته زیادی در ذهن کودکان و نوجوانان وجود دارد و کانون پرورش فکری می تواند در با ورود به این بخش ها جذابیت برای آنان ایجاد کند و در کنار آنها نیز آموزش های دیگر و مهارت هایی همچون فعالیت گروهی و... را نیز در کودکان و نوجوانان پرورش دهد و  باید فعالیت ها به سمت هزینه کمتر و  راندمان بیشتر سوق داده شود.

وی  با اشاره به  بزرگترین چالش کودکان و نوجوانان  که مهارت های اجتماعی است گفت: بسیاری از کودکان و نوجوانان به خانواده بیش از پیش وابسته شده اند و به فضای مجازی روی می آورند و در کانون پرورش فکری باید ایده پردازی شود و آموزش های مهارت های زندگی و رویایی رویی با مسائل زندگی و مهارت های لازم برای زندگی مستقل را جزء اولویت ها قرار داد.
میربداضافه کرد:باید استعدادهای کودکان و نوجوانان را کشف و به فرد کمک کنیم تاباعث شکوفایی استعداد فردی و موفقیت خویش شود و این امر وقتی امکان پذیر می شود که استعدادهای فردی کودکان و نوجوانان کشف شود آموزش های لازم علمی و مهارتی به وی داده شود و سپس کودک و نوجوان در مدار قرار گیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در ادامه با بیان اینکه فضای آموزشی در جذب و کودکان و نوجوانان و همچنین در میزان کیفیت آموزش بسیار مهم و تاثیرگذار است گفت: متاسفانه در کشور استانداردی برای ساخت مراکز کانون پرورش فکری وجود ندارد و این یک ضعف محسوب می شود چون در راستای آموزش کودکان و نوجوانان باید تمام نیازهای روحی و جسمی آنان در نظر گرفته شود و جذابیت لازم نیز برای حضور آنان در ساخت و معماری فضاهای آموزشی مدنظر قرار داد زیرا که این امر در میزان کیفیت برنامه های آموزشی و همچنین میزان یادگیری کودکان و نوجوانان بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

سیدمهدی میربد با بیان اینکه در کانون پرورش فکری می توان با روایت داستان هایی از معماری ها، اختراعات و.... زمینه سازی برای خلق ایده های تازه و  خلاقیت در آنان شد،تصریح کرد:همچنین برگزاری کلاس های مختلفی همچون دوره های دامداری، پرورش گل و گیاه، ماهی های تزئینی و... نیز باعث می شود تا استعدادهای کودکان و نوجوانان شکوفا شود و ما در کشور به متخصص در همه زمینه ها و مشاغل نیاز داریم. عدم وابستگی شجاع بودن را باید به بچه ها یاد داد، ذهن کودکان حد و مرز ندارد و ما باید به گونه ای رفتار کنیم که از ذهن کودکان استفاده کنیم و آنان را برای ساخت آینده کشور پرورش دهیم.  

وی در ادامه یادآور شد:کانون پرورش فکری باید در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی نقش خود را به خوبی ایفا کند و با تولید برنامه، محتوا، بازی و... با تمام قوا وارد این میدان نبرد شود و به نقش آفرینی بپردازد. فعالیت کانون پرورش فکری مانند سرم است و به مرور زمان و به تدریج تاثیر خود را بر کودکان و نوجوانان می گذارد.

 ایجاد شعب متعدد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مستلزم همکاری سازمان نو سازی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز در این جلسه گفت:یکی از ضعف هایی که در نظام آموزشی ما وجود دارد این است که بیشتر دانش آموزان برای مهندس و پزشک شدن آموزش می بییند در صورتی که ما در کشور به وجود هنرمندان، نویسندگان و متخصصان دردیگر مشاغل نیز احتیاج داریم و اگر در حال حاضر در کشور افرادی همچون استاد فرشچیان کم هستند به خاطر این است که دید در این زمینه به خوبی در بین خانواده ها وجود ندارد.

سید محمد قلمکاریان در ادامه جلسه نیز برای توسعه مراکز کانون در سراسر استان و ساخت مراکز جدید کانون پرورش فکری در شهرهایی که فاقد این مراکز هستند نیز درخواست کمک و حمایت ویژه از سازمان نوسازی مدارس کرد.

وی در پایان نیز برای افزایش تعداد شعب کانون زبان ایران با هدف پوشش بیشتر کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسالان جهت استفاده از فضای مدارسی که در ساعات بعدازظهر امکان برگزاری کلاس های زبان را دارند پیشنهاد کرد و از مدیر کل نوسازی مدارس استان در این زمینه نیز درخواست مساعدت به صورت ویژه نمود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =