اولین وبینار آموزشی کارگاه قصه گویی کانون خراسان جنوبی برگزار شد

اولین وبینار آموزشی کارگاه قصه گویی با موضوع تفاوت قصه گویی با سایر هنرهای قصه محور و جایگاه لهجه در قصه گویی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان در آغاز این وبینار آموزشی که هم‌زمان با هفتم خرداد ماه ۱۳۹۹ با حضور مهدی آرایی، مدرس قصه گویی و داور جشنواره‌های بین المللی قصه گویی کشور برگزار شد، به بیان اهمیت قصه گویی پرداخت و گفت، کودکان از طریق داستان‌ها و افسانه‌ها با حقایق و تجربه‌های زندگی آشنا می‌شوند و تأثیرپذیری از شخصیت‌های قصه، تقویت قدرت فهم و بیان، پرورش خلاقیت، آموزش زبان و افزایش گنجینه واژگان کودکان از تأثیرهای آموزشی و تربیتی قصه گویی به‌شمار می‌روند.

وی انتخاب عالمانه و آگاهانه قصه را یک هنر دانست و افزود: انتخاب قصه مناسب در هنر قصه گویی مهم است و اگر قصه‌گو در انتخاب قصه هوشیار باشد بدون شک به اهداف واقعی قصه گویی دست خواهیم یافت.

در ادامه این نشست مجازی که با حضور مربیان مسئول مراکز ثابت سیار و پستی، مربیان فرهنگی مراکز کانون استان کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی و همچنین علاقه مندان به این هنر برگزار شد مهدی آرایی میهمان و مدرس این کارگاه به بیان تفاوت قصه با سایر هنر های قصه محور پرداخت و گفت، لازم است هر قصه گو با خواندن داستان انتخابی خود به اجرا و بیان روایت قصه از زبان خود بپردازد و لذا قصه گویی هر فرد با فرد دیگر  در اجرا متفاوت خواهد بود.

وی به بیان جایگاه و اهمیت لهجه در قصه گویی پرداخت و افزود، مهمترین عامل در قصه گویی استفاده از زبان، گویش و لهجه‌های بومی محلی است و بیان این مطلب که ارتباط بیشتر با مخاطب فقط از طریق لهجه رسمی و کتابی امکان پذیر است صحیح نیست و هر کس قصه را با لهجه خودش به درستی اجرا کند قصه گوی موفق خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =