دومین جلسه ی نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی هور

دومین جلسه ی نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی هور با مشارکت مریم بیات تبار نویسنده ی داستان های نوجوان به صورت مجازی برگزار شد.

 به گزارش گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، جلسه با مرفی آثار، نوشته های مهمان ویژه برنامه مریم بیات تبار آغاز شد، تصاویر کتاب های او جهت آشنایی بیشتر بچه ها به گروه ارسال گردید.

سهیل مقیمی ، مربی ادبی مراکز قروه و سریش آباد ،  به معرفی انجمن هور پرداخت و گفت: انجمن از اعضای داستانویس سه مرکز قروه ، دهگلان و سریش آباد تشکیل شده و فعالیت خود را به صورت مجازی آغاز کرده است.سپس با ذکر شیوه ی کار در جلسات مجازی انجمن آثار مورد نقد و بررسی را به ترتیب در گروه به اشتراک گذاشتند.

اولین داستان ،گمشده ی ویلیام نوشته ی فاطمه خلیلی از مرکز قروه بود. اعضا در ابتدا نظرات خود را درمورد داستان خلیلی گفتند و در ادامه همکاران ادبی استان  که در جلسه حضور داشتند، به نقد کار پرداختند. در آخر بیات تبار مهمان برنامه نظرات خود را در مورد داستان خلیلی بیان کرد و از شروع خوب اثر و بهره گیری عضو از توصیفات تا دیالوگ ها و موقعیت روایت داستان.

یکی از پیشنهادات بیات تبار به فاطمه خلیلی این بود  که از نام های ایرانی برای شخصیت های داستانی اش استفاده کند و در حد تجربه ی زیستی خودشان برای نوشتن استفاده کنند و تمرین داشته باشند.

نقد داستان های "مهتابی به درد نخور" اثر " آیدا امیری" عضو مرکز فرهنگی هنری دهگلان ، "کسی جن خانگی من را ندیده است" اثر " فاطمه بابایی" عضو مرکزفرهنگی هنری  قروه ،" زندانی مه" اثر " بیتا گنجی" عضو مرکز فرهنگی هنری قروه و "دوری جسی و جرج" اثر "زهرا خلیلی" ، عضو مرکز  فرهنگی هنری قروه صورت پذیرفت.نقد ها همانند روال قبلی ابتدا اعضا و مربیان نظر خود را در مورد داستان ها بیان می کردند و در آخر بیات تبار نقد خود را به گروه مجازی انجمن فرستاد.بیات تبار از موجز نویسی در داستان های کوتاه برای بچه ها صحبت کرد و گفت :گاهی توصیف و جزئی پردازی زیاد حوصله مخاطب را سر می برد و زیبایی قصه را کم می کند و برای این که مزه ی شیرین اثر در ذهن خواننده بماند بهتر است که کلمات تکراری و جملاتی که کاربرد چندانی ندارند ، از نوشته ها و آثارتان حذف کنید.

وی همچنین از ویژگی های شروع خوب برای بچه ها گفت: معرفی شخصیت، مشخص بودن موقعیت/مکانی در نوشتن لازم است و شخصیت پردازی یکی از مهم ترین تکنیک های داستان کوتاهه.به جز اطلاعات ظاهری خواننده باید موقعیت اجتماعی ، خانوادگی ،دورنیات و روحیات ، و مهم تر از گذشته شخصیت اصلی رو بشناسه.

در طول جلسه این نویسنده کودک و نوجوان نکته هایی درمورد زمان و موقعیت در داستان و راه های انتخاب اسمی مناسب برای شخصیت های داستان نیز صحبت کرد و به بچه ها توصیه کرد که نویسنده  زمان و موقعیت خودتان باشید و حتی اگر خیالی و سورئال می نویسید، ایرانی بنویسید چون فرهنگ ما سرشار از قصه های فولکلور و بومی است که می توانید از آن ها بهره بگیرید.

در پایان جلسه بیات تبار به معرفی چند کتاب در زمینه ی ادبیات کودک و نوجوان پرداخت و اشاره کرد که این کتاب ها برای رشد و شکوفایی اعضا در زمینه ی داستان مناسب خواهد بود.

در پایان جلسه مقیمی از اعضا و مهمان برنامه خواست تا امضایی به رسم یادبود در جلسه دوم انجمن هور ، به گروه ارسال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =