دهمین جلسه انجمن عکاسان خراسان جنوبی به صورت مجازی برگزار شد

در سیزدهمین روز از خرداد ماه 1399 دهمین جلسه انجمن عکاسان کانون استان خراسان جنوبی با حضور طاهره حمیدی مدیر کل کانون استان، مامک یحیی پور رییس گروه هنرهای تجسمی، ریحانه سادات هاشمیان نماینده‌ی انجمن عکاسی استان به عنوان مدرس و جمعی از کارشناسان و اعضای علاقه‌مند به صورت مجازی تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، حمیدی مدیر کل کانون استان در آغاز دهمین جلسه انجمن عکاسان نوجوان کانون خراسان جنوبی، ضمن خوش آمد گویی و ابراز خرسندی از  تشکیل انجمن و حضور خانم یحیی پور در جمع اعضا از تلاش های نماینده‌ی انجمن و کارشناس هنری استان به منظور برگزاری موثر  جلسات انجمن که با استقبال خوب اعضا برگزار می شود قدردانی کرد.

در ادامه‌ی این جلسه ریحانه سادات هاشمیان  مدرس این نشست مجازی، مباحث خود را در خصوص زوایای دید و تاثیر آن در ثبت یک اثر هنری آغاز کرد و ادامه داد، زاویه‌ی دید نسبت به سوژه موجب ایجاد تغییرات بسیار زیادی در ماهیت و معنا و مفهوم عکس خواهد شد.

وی حتی یک تغییر بسیار کوچک در زاویه دید دوربین نسبت به سوژه را مهم ارزیابی کرد و گفت: زاویه دوربین می‌تواند موجب تغییرات بسیار بزرگی در حالت‌های مختلف عکس شود و از این روی دقت و توجه به نحوه‌ی ترکیب‌بندی یک عکس اهمیت بسیار زیادی دارد.

نماینده انجمن عکاسان کانون نوجوان خراسان جنوبی زاویه دید در عکاسی را به دیالوگ شخصیت های یک فیلم تشبیه کرد و افزود: در هر دیالوگ نحوه رفتار و گفتار یک شخصیت فیلم نمایش داده می شود و در عکاسی نیز یک پل ارتباطی میان مخاطب و سوژه عکاسی است که با استفاده از زوایای دید دوربین به وجود می آید.

در ادامه  مامک یحیی پور  که به عنوان مهمان در این نشست حضور داشت، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اعضای انجمن عکاسان نوجوان خراسان جنوبی، طی سخنانی، عکاسی را مانند سایر هنرها، دارای زبانی خاص دانست و گفت: آموختن این زبان به ما کمک می کند تا از طریق آن احساسات و افکار خود را نسبت به جهان پیرامون خود بیان کنیم.

وی ادامه داد، یک عکس زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که هماهنگی لازم بین عناصر و محتوا ایجاد شده باشد همچنین برای دستیابی به یک عکس خوب ابتدا باید اصول را آموخت، به ویژه اصول زیبایی شناسی، که از اهمیت زیادی در یک اثر هنری برخورد دار است زیرا بدون دانستن قواعد و اصول، نوآوری و خلاقیت امکان ندارد.

 رییس گروه هنرهای تجسمی آنچه که بیشترین تاثیر در بالا بردن سواد بصری دارد را  مشاهده و دیدن جستجو گرانه دانست و تاکید کرد که  یادمان باشد که ما در یک اثر هنری فقط واقعیت را تصویر نمیکنیم بلکه آن را با فکر و احساس خودمان تفسیر میکنیم.

وی در پایان اظهار امید واری کرد انجمن های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مانند همیشه راهبر  اعضا خلاق و مربیان خوشفکر باشد و ما بتوانیم در کنار هم تجربیات ارزنده ای را برای هم بسازیم.

در بخش پایانی این نشست که با حضور بیش از ۵۰ نفر از کارشناسان، مربیان هنری و اعضای انجمن عکاسان نوجوان خراسان جنوبی برگزار شد  تعدادی از عکس های عکاسان ایرانی منتشر و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است انجمن عکاسان نوجوان خراسان جنوبی، در راستای اهداف معاونت فرهنگی کانون،از شهریور ماه ۱۳۹۸ با حضور اعضای علاقه مند در شهرستان بیرجند فعالیت خود را آغاز کرد و با توجه به شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته نشست های خود را در فضای مجازی ادامه داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =