سومین نشست مجازی انجمن ادبی با حضور نویسنده‌ی کشوری

نقد و بررسی آثاراعضا نوجوان علاقمند به داستان نویسی، یکی ازراه‌های رشد و تقویت دیدگاه ادبی آنان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری نقد و بررسی آثاراعضا نوجوانِ علاقمند به داستان نویسی، یکی ازراه های رشد و تقویت دیدگاه ادبی آنان است.
اعضا نوجوان پس از آشنایی با شاخصه‌های نقد ادبی می توانند آثار خود را با معیارهای علمی  داستان نویسی محک زده، نقاط قوت کارخود را گسترش دهند.
سومین نشست انجمن ادبی اعضا نوجوان داستان نویس شهرکرد هفته اول خردادماه  با حضورنویسنده‌ی توانای کودک و نوجوان اعظم بزرگی با این هدف در قالب نشستی دو ساعته برگزارشد.
در این جلسه که با مشارکت فعال نویسندگان نوجوان مرکز مجتمع و فرخشهر به اجرا  در آمد، اعظم بزرگی با لزوم توجه به مبحث مخاطب شناسی در نوشتن داستان بیان داشت: مخاطب شناسی مبحث بسیار گسترده و مهم است و اگر هدف ما در نوشتن داستان، زدن حرف دل خودمان باشد و صرفاً برای خودمان بخواهیم بنویسیم دراین صورت از هر چیزی می توانیم بنویسیم و هیچ منتقدی هم نمی تواند به ما بگوید که از چیزی بنویس.
ولی اگر بخواهیم که دیگران هم این داستان را بخوانند، لذت ببرند و به کشف برسند باید رکوردی را در سبک و سایر عناصر داستان نویسی جابجا بکنیم، در واقع طرحی نو در اندازیم، حرف خودمان را هنرمندانه برای مخاطب بزنیم که در این صورت باید به مخاطب و نیاز مخاطب توجه کنیم و نکاتی را در نوشتن داستان و انتخاب ژانر داستان رعایت کنیم. لازم است که ما به جنسیت مخاطبی که برای آن می نویسیم توجه کنیم و مسائل بچه‌ها را در نظر بگیریم و همیشه هم باید در خلال نوشتن داستان و یا خلق هر اثر هنری با مردم و دنیای پیرامون در تعامل باشیم.

وی درادامه با تشویق اعضا نوجوان به مطالعه و تاثیر آن در وسعت بخشیدن به نگاه ادبی آنان درحوزه‌ی ادبیات داستانی افزود: کتاب‌هایی که موفق به دریافت جایزه‌های جهانی شده‌اند و مورد توجه اکثریت ادبیات کودک نوجوان بوده هرکدام به یک مسئله و یا یک معضل انسانی پرداخته‌اند، مسئله‌ی جنگ، صلح، عشق، مسئله فقر، مسئله‌ی بلوغ نوجوانان، مهاجرت و پناهجویی که در سال‌های اخیرهم بسامد بسیار زیادی دارد؛‌ خانواده‌های ناپایدار، خانواده‌های تک فرزند و... در واقع مسئله و موضوع آنها دغدغه‌های اجتماعی وانسانی بوده است. کتاب« گنجشک استخوانی» با موضوع پناهجویی و جنگ هست. «جایی در تاریکی» به تبعیض نژادی پرداخته است. در«عاشقانه‌های یونس در شکم ماهی» جمشید خانیان به جنگ و بلوغ پرداخته است. وی درادامه به نقد و بررسی آثار اعضا پرداخته و با تاکید بر ویژگی های کیفی هر اثر به سوالات آنان پاسخ گفت.

اعظم بزرگی لیسانس فلسفه و فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی و دانش آموخته ی رشته ی نقاشی از جهاد دانشگاهی، کارشناس مسئول کمیته ی نقد و بررسی و انتخاب کتاب و رسانه های دیداری و شنیداری کانون، عضو شورای سیاست گذاری شورای هفته‌ی کتاب و کتاب خوانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸، طراح و مجری طرح کشوری سفرکتاب درسال های ۹۳ ،۹۵ و۹۶ عضو کارگروه علمی نکو داشت مقام علمی وفرهنگی مولفین کتاب‌های درسی بنیاد ملی نخبگان، داور جشنواره‌های ادبی ملی و نویسنده‌ی توانمند کودک ونوجوان است. «بلوطی که برگ‌هایش را قورت داد. انتشارات علمی فرهنگی»، «اسب دریایی طلایی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان»، « راز سمور آبی/انتشارات محراب قلم »، «اینجا مرده‌ها را خاک نمی کنند/انتشارات علمی فرهنگی»، «کرکس های پشت سفید آفریقایی/ ماهنامه‌ی کانون»، « به من دست نزنید/ انتشارات مرسل» از جمله آثارمنتشر شده ی اودر این حوزه می باشد.
مسئولیت برگزاری این جلسه را که با حضورمدیرکل استان، کارشناسان ستادی، مربیان ادبی ومسوولین مراکز فرهنگی برگزارشد، پریسا لله گانی مربی ادبی استان برعهده داشت .

پخش کلیپ معرفی کتاب اسب دریایی طلایی از این نویسنده و نمآهنگ بیوگرافی انجمن ادبی داستان شهرکرد در فواصل انجمن از دیگر برنامه های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =