کد خبر: 297488
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
بازدید 699
مبانی قصه‌گویی برای مربیان کانون کرمان مرور شد

اولین دوره مجازی انجمن قصه‌گویی کانون استان کرمان با عنوان مبانی قصه‌گویی با تدریس الهام دارابی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان دوره دو جلسه‌ای مبانی قصه‌گویی را ۱۳ و ۱۷ خرداد ۹۹ با دعوت از الهام دارابی مسئول دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی و رئیس گروه پژوهش و ترویج  قصه‌های ایرانی به صورت مجازی و با استفاده از فضای اسکای روم برگزار کرد.

بنابر این خبر، در این نشست دو جلسه‌ای الهام دارابی ابتدا از ارکان قصه‌گویی یعنی قصه، قصه‌گو، مخاطب، زمان و مکان صحبت کرد و سپس از انتخاب قصه و پرداخت آن گفت.

مسئول دبیرخانه جشنواره قصه‌گویی در ادامه شرح داد :« قصه  باید روایت‌گونه باشد، مخاطب را در حالت تعلیق نگه دارد و به صورت ذاتی تمام ارکان قصه را دارا باشد. »

وی همچنین اشاره کرد که قصه‌گویی یک هنر بین رشته‌ای است و اگر قصه را نشناسیم تمام مدت درگیر مونولوگ خواهیم بود و راوی خوبی نخواهیم بود و اجرای خسته‌کننده‌ای خواهیم داشت.

دارابی در رابطه با قاعده‌های شروع قصه مواردی چون توجه به کوچکترین و جزئی‌ترین موارد، روش واضح و روشن، شیوه خاطره‌گویی، شیوه بازی، استفاده از شعر مانند قصه‌های شاهنامه، استفاده از ابزار  و شیوه مشارکت با مخاطب را ذکر کرد.

وی در ادامه بیان داشت شروع یا پایان قصه می‌تواند بر اساس اسم و عنوان قصه، خاستگاه، مکان یا زمان، شخصیت اصلی  و یا محتوا و موضوع قصه باشد و باید برای آن برنامه داشته باشیم.   

 مخاطبان این نشست‌های آموزشی مربیان کانون کرمان، اعضای انجمن قصه‌گویی استان و علاقه‌مندان آزاد هستند.

یادآور می‌شود، انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان دومین دوره مجازی خود را با موضوع تکنیک‌های قصه‌گویی خلاق ۲۰ و ۲۴ خرداد ۹۹ با دعوت از مهدی محمدیان رتبه اول جشنواره قصه‌گویی در بخش بین‌الملل به عنوان مدرس برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان به شرکت در این دوره‌ها می‌توانند با ارتباط با انجمن قصه‌گویی در این دوره‌ها شرکت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =