کد خبر: 297579
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
بازدید 214
نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری استان یزد برگزار شد

نخستین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری استان یزد، در فضای مجازی با موضوع «اقتباس در تئاتر کودک و نوجوان»، برگزار شد

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان یزد،   این نشست که با حضورسعید زین‌العابدینی نویسنده و کارگردان تئاتر کشورو چهل عضو انجمن هنرهای نمایشی کانون استان یزد و مربیان علاقه‌مند در این رشته، به شکل مجازی و از طریق واتساپ برگزار شد، پیرامون تئاتر کودک و نوجوان بحث و تبادل نظر شد و مورد استقبال قرار گرفت.

 با توجه به موضوع نشست، اقتباس در تئاتر کودک و نوجوان، سعید زین‌العابدینی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست به خصوص محسن اکرمی، نماینده انجمن نمایش کانون یزد، مطالبی را در این راستا، مطرح نمود و در ادامه حاضرین نشست با پرسش، پاسخ‌های خود را دریافت کردند.

 در این نشست، سعید زین‌العابدینی گفت: اقتباس بر اساس دغدغه‌های انسانی شکل می‌گیرد وهرگونه تغییری درهرزمینه‌ای باید در راستای کیفیت اثر باشد و اگر تغییری، اثررا دچار نقصان کند، آن اثر مطلوب نیست.

 وی ادامه داد: اگر چیزی را حذف می‌کنیم، ضرورت نمایشی و هنری ایجاب می‌کند تا آن قطعه را حذف یا اضافه یا تغییر دهیم لذا باید همه این تغییرها، منطق نمایشی داشته باشد.

 وی افزود: اصول درام و منطق نمایشی باید بر اساس بضاعت وداشته‌هایمان برای نشان دادن صحنه وآن وجه از اثر روی صحنه‌ی تئاتر باشد.

 زین‌العابدینی با اشاره به ادبیات نمایشی و داستانی، اظهار داشت: این دو ادبیات به هم شباهت زیادی دارند و نویسنده در ادبیات داستانی در واقع به نوعی نمایش دهنده یک واقعه است و نمایش‌نامه‌نویس، داستان یک روایت را به رشته تحریر در می‌آورد، تا نمایش داده شود.

 وی ادامه داد: رفتار شخصیت‌ها در حوادث‌هایی که برای آن‌ها رخ می‌دهد بیشتر از داستان اقتباس می‌کنیم. از شعرهم می‌توان اقتباس کرد به خصوص شعری که در آن روایت و داستان باشد. مثل شاهنامه فردوسی، قصه‌های مولوی، قصه‌های معاصر، قصه آرش کمانگیر سروده سیاوش کسرایی.

 سعید زین‌العابدینی بیان کرد: عنصر روایت در اقتباس مهم است و اقتباس به گذشته‌ها برمی‌گردد و بسیاری از نمایش‌هایی مثل هملت و...  از داستان‌ها، اقتباس شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =