نخستین جلسه‌ی مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان برگزار شد

نخستین جلسه‌ی اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با دعوت از هنرمند ایلامی به‌صورت مجازی برگزار و با استقبال اعضا و مربیان روبه‌رو شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین جلسه‌ی مجازی اعضای دختر نوجوان و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان، فاطمه میرمحمدصادقی کارشناس آفرینش‌های هنری کانون کشور و با دعوت از علی‌رضا آقایی نویسنده، کارگردان و کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون ایلام، شامگاه یک‌شنبه ۲۵ خردادماه ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

آقایی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان درخصوص موضوع «از ایده تا خلق نگارش نمایش‌نامه» به بیان مباحث تخصصی پرداخت و به سؤالات مخاطبان خود پاسخ داد.

وی با بیان این‌که برای نوشتن یک نمایش‌نامه بایست موضوعی را انتخاب کنیم، اظهار داشت: موضوع از یک ایده شروع و سبب می‌شود تا نویسنده در مسیر نمایش‌نامه‌نویسی قرار گیرد.

آقایی در ادامه با تعریف ایده و روش‌های رسیدن به ایده‌های نمایشی، ایده‌پردازی را اولین، مهم‌ترین و محکم‌ترین قدم در نمایش‌نامه‌نویسی، عنوان و اضافه کرد: ایده را می‌توان از خودمان و از اتفاقاتی که در زندگی برای ما، دیگران و محیط اطراف‌مان رخ داده، شروع کرد و یا از کتاب‌ها، مجلات و نشریات، وقایع و سرگذشت بزرگان، اشعار و داستان‌های کهن به‌عنوان بهترین منابع، الهام گرفت.

هنرمند ایلامی یادآور شد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که می‌بینیم، می‌شنویم و با یک‌دیگر ارتباط داریم و لابه‌لای این ارتباطات با شخصیت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم، کتاب‌ها و مجلات مختلفی را مطالعه می‌کنیم، به دل طبیعت می‌رویم و به آن نگاه می‌کنیم، درون همه‌ی این‌ها ایده‌هایی نهفته است که ما می‌توانیم آن‌ها را برداشت کنیم و در یک لحظه، ایده‌ای به ذهن ما به‌عنوان نویسنده خطور می‌کند که ممکن است همان‌ایده، راه را برای خلق و نگارش نمایش‌نامه برای ما باز کند.

آقایی هم‌چنین تأکید کرد: ایده بایست قابلیت نمایش‌نامه‌نویسی و اجرایی داشته باشد برای این‌که ایده‌هایی وجود دارند که مناسب داستان هستند و توصیف در آن‌ها نهفته است.

وی خاطرنشان کرد: ایده زمانی درست انتخاب می‌شود که در یک‌صحنه در قالب مختلف چه خیابانی، چه عروسکی، قابلیت اجرایی داشته باشد؛ یعنی خلق یک اثر روی صحنه با حضور بازیگر، مخاطب و نمایش‌نامه.

نویسنده و کارگردان تئاتر کودک با بیان این‌که ایده زمانی جذاب می‌شود که یک ذهن جادویی به‌نام خلاقیت به آن اضافه شود، گفت: هرگاه ایده، خلاقانه طراحی شود نویسنده در نگارش نمایش‌نامه و قابلیت اجرایی آن موفق خواهد بود.

آقایی در بخش دیگری از این جلسه‌ی مجازی در پاسخ به سؤال یکی از مربیان کانون استان سمنان درخصوص تفاوت نمایش‌نامه‌ی عروسکی با نمایش‌نامه‌ی صحنه‌ای و آشنایی بیش‌تر اعضا و مربیان با چگونگی نگارش نمایش‌نامه به معرفی کتاب‌هایی مانند نمایش‌نامه‌نویسی عروسکی نوشته‌ی سیمین امیریان، اصول و مبانی نمایش‌نامه‌نویسی نوشته‌ی عبدالحی شمسایی، نمایش‌نامه‌نویسی گام به گام نوشته‌ی منوچهر اکبرلو، راهنمای عملی نمایش‌نامه‌نویسی نوشته‌ی نوئل گریک، فن نمایش‌نامه‌نویسی نوشته‌ی لاجوس اگری، راهبردهای نمایش‌نامه‌نویسی جدید نوشته‌ی پل کاستانیو و نمایش‌نامه‌نویسی در ایران نوشته‌ی حسین فرخی، پرداخت.

کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون استان ایلام هم‌چنین عنوان کرد: در نمایش‌نامه‌نویسی، موضوعات نشاط‌آور و دارای یک رگه‌ی طنز، فانتزی و جادویی، توجه به محیط زیست و رعایت مسائل بهداشتی برای مخاطبان کودک امروز، بسیار جذاب و دیدنی است.

آقایی در پایان سخنانش از اعضا خواست تا به‌عنوان یک نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس، ایده‌های خود را یادداشت کنند و همیشه به یک خودکار و دفترچه‌ی یادداشت مسلط باشند و ایده‌های پیشنهادی خود را برای بررسی در جلسه‌ی آینده انجمن به نماینده و کارشناس هنری کانون استان تحویل دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =