اعضای انجمن‌هنرهای نمایشی «تاریخچه نمایش‌عروسکی» را مرورکردند

نخستین نشست اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان با بازخوانی تاریخچه‌ی «عروسک‌نمایشی» و« نمایش عروسکی» در ایران و جهان همراه‌شد.

به‌گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست مجازی با حضور وحیدخسروی، نویسنده، بازیگر، کارگردان، کارشناس هنرهای نمایشی و به‌منظور بازخوانی پیشینه‌ی هنرهای نمایشی در ایران و جهان برنامه‌ریزی و بر بستر فضای مجازی برگزارشد.

خسروی در این نشست که با هدف فراهم‌سازی زمینه‌های هم‌اندیشی حاضران و درسایه گفت‌وشنودهای دو و چندجانبه به‌پیش‌رفت، سخنان خود را با اشاره به جایگاه و پیشینه‌ی گیلان در عرصه‌ی فعالیت‌های هنری و حرکت‌های سازنده کانون پرورش فکری استان در این زمینه‌ی آغازکرد.

تاکیدبر اهمیت مطالعه و آگاهی از  تاریخچه‌ی «نمایش عروسکی» و «عروسک‌نمایشی»، ادامه‌بخش سخنان کارشناس هنری کانون استان تهران بود و وی این مهم را زمینه‌ساز دست‌یابی به روش‌های خلاقانه  و نوپدید دانست.

مدرس هنرهای نمایشی عروسکی در این میان، به ارایه‌ی تعریفی جامع از عروسک و گونه‌های مختلف این ابزار هنری در ایران و جهان پرداخت و از کشورهای باسابقه و مطرح در زمینه‌ی عروسک‌سازی و عروسک‌گردانی نام‌برد.

او هم‌چنین،‌ ساخت و ارایه‌ی گونه‌های متفاوت نمایش عروسکی را در باورهای دینی و هنجارهای اجتماعی مردمان جوامع مختلف جستجوکرد و معرفی اندیشه‌ها و اعتقادات ملی و مذهبی به دیگران را دیگر علت‌های استقبال از این هنر خلاقیت‌آفرین خواند.

مرور پیشینه‌ی نمایش‌عروسکی در ایران و تقسیم این دوران به پیش و بعد از ظهور اسلام، از دیگر برنامه‌های اعضای انجمن هنرهای نمایشی بود و میهمان این انجمن از تاثیر گستره‌ی جغرافیایی و قومیت‌های مختلف ایران بر روند رو به رشد این هنر در کشور نیزسخن‌گفت.

معرفی عروسک‌های نام‌آشنای ایران و جهان، آشنایی افزون‌تر حاضران با شخصیت‌های مطرح و فعال این عرصه، ارایه‌ی دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات اعضا و هم‌چنین، اشتراک‌گذاری تصاویر عروسک‌ها و نمایش‌های عروسکی، پایان‌بخش نخستین نشست اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان به‌شمارمی‌رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =