رصد خورشید گرفتگی در پنجمین جلسه انجمن نجوم آفرینش کانون خراسان جنوبی

هم‌زمان با یکم تیر ماه ۱۳۹۹ ومصادف با آخرین پدیده خورشید گرفتگی قرن ۱۴ شمسی در ایران انجمن نجوم کانون خراسان جنوبی پنجمین جلسه خود را برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خراسان جنوبی،  همزمان با شروع پدیده خورشید  گرفتگی در یکم تیرماه ۱۳۹۹ پنجمن جلسه انجمن نجوم  کانون خراسان جنوبی با حضور« مریم سودخواه» کارشناس ارشد نجوم و موسس خانه نجوم شهرستان فردوس در محل آسمان نمای دیجیتال «شهید سلیمانی» مرکز فرهنگی و هنری کانون در این شهرستان برگزار شد.

در این جلسه که با حضور جمعی از اعضا  مربیان در دو حالت حضوری و مجازی برگزار شد، مریم سودخواه مدرس این جلسه انجمن در مقدمه صحبت خود به تاریخچه پیش بینی پدیده خورشید گرفتگی پرداخت و گرفتگی امروز را آخرین پدیده‌ی کسوف در قرن ۱۴ شمسی در ایران دانست و گفت:  گرفتگی خورشید در ایران به صورت جزئی است و استفاده از عینک‌های مخصوص رصد خورشید برای مشاهده این پدیده توسط علاقه‌مندان ضروری است و توصیه کرد هرگز با چشم غیر مسلح این پدیده رصد نشود چرا که نگاه مستقیم به خورشید حتی برای مدت کوتاه بسیار خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی در جمع اعضای حاضر به بیان دلایل این پدیده زیبای نجومی اظهار داشت، خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که سایه‌ی ماه بر بخشی از زمین بیافتد و در نتیجه در قسمت‌هایی از کره زمین، قرص ماه قسمتی از قرص خورشید یا تمامی آن را از دید ناظر زمینی بپوشاند.

بر اساس این گزارش بیان اهمیت رصد خورشید گرفتگی، تاریخچه پیش‌بینی کسوف و مباحث علمی و در پایان رصد لحظه‌ای این رویداد مهم نجومی از دیگر برنامه‌های پنجمین جلسه انجمن نجوم در مرکز فرهنگی و هنری فردوس بود.

 گفتنی است رصد این رویداد به صورت همزمان در آسمان نمای دیجیتال مراکز شماره ۲ بیرجند و مرکز کانون در شهرستان درمیان نیز انجام شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =