صد و پنجمین انجمن ادبی آفتاب به صورت مجازی برگزار شد

صد و پنجمین انجمن ادبی آفتاب عصر پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. این انجمن با محوریت شعر و با حضور عاطفه رنگ آمیز طوسی، شاعر و مربی فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، مرتضی چزکی، صبا صباغ، شهرزاد لعل‌بذری، سیده فاطمه دیانت، فاطمه منتظری و نگار فرهمندنیا از جمله اعضایی بودند که اشعارشان برای نقد و بررسی در گروه انجمن ادبی آفتاب به مشارکت گذاشته شد.

عاطفه رنگ‌آمیز طوسی در این جلسه که دو ساعت به طول انجامید ضمن تقدیر از اعضاء انجمن که با تلاش قابل توجه رشد چشمگیری در سرودن اشعار خود داشته‌اند یادآور شد: لزوما در همه‌ی اشعار نباید منتظر کشف خاصی باشیم. گاه شاعر تلاش می‌کند تا تصویرگری در شعر انجام دهد.

او ضمن تقدیر از احساس روان و پرداخت شده در شعر مرتضی چزکی گفت: در بندهایی از شعر شما عبارات و ترکیب‌هایی غیر ضروری به چشم می‌خورد که به نوعی مخلّ ایجاز است و ما را با روندی غیر از آنچه پیش از این در شعرت دیده‌ایم مواجه می‌کند.

بحث کهنگی زبان نیز از مواردی بود که مجددا در این انجمن مطرح شد. رنگ‌آمیز گفت: جسارت در شعر گفتن به زبان امروز را جدی بگیرید. چرا وقتی شاعر با وزن و قافیه مشکل ندارد شعرش از کهنگی زبان رنج ببرد؟

شاعر «از روزهای نیستی و باران» ادامه داد: ما موسیقی و زبان را باید از آن ِخود کنیم. الگوگیری خوب است اما در ادامه باید سبک خودمان و زبان خودمان را داشته باشیم.

او در پایان به اهمیت و جایگاه زمان در شعر پرداخت و گفت: وقتی رویای خود را می‌نویسید شما از زمان پیش افتاده‌اید. شاعر با کمک کلمات، قدرت عبور از زمان را دارد و حتی فرصت رجعت دارد. او انبوهی از خاطرات که جز نقشی کمرنگ از آن‌ها باقی نمانده است را در شعر زنده می‌کند و به زمان حال و اکنون می‌آورد و به آنها عینیت می‌بخشد.

مفهوم زمان در شعر مفهوم ارزشمندی است و سیر در زمان همیشه جزء آرمان‌های انسان بوده است و برای همین رویای دستیابی به پدیده‌ای مثل ماشین زمان را داشته است. در این‌باره شعر "کوچه فرویدن مشیری" را می‌شود مثال زد که شاعر کوچه‌ای در گذشته را به زمان حال می‌آورد. یکی از دلایل زیبایی این شعر، همین سفر در زمان است. رنگ‌آمیز در ادامه با خوانش شعر "مادر" اثر شهریار گفت: شهریار داغِ نبود مادر و در عین حال توصیف عینی از حضور او و رفتار او را در شعر با تصویرسازی فوق‌العاده خود نشان می‌دهد. بنابراین خود را ملزم به سرودن از اکنون نکنید هر چند سرودن از اکنون هیجان خودش را دارد و تسلط شاعر بر اکنون بیشتر است چون همزمان احساس و درک می‌شود؛ اما در زمان سفر کنید و از این سفر نترسید و تلفیقی از گذشته و آینده را در تجربه شعری خود وارد کنید.  

صد و پنجمین انجمن ادبی آفتاب در فضای مجازی و با حضور ۱۷ عضو حاضر در جلسه در ساعت ۲۰ و با معرفی تعدادی از کتاب‌های شعر امروز شاعران جوان، توسط مهمان انجمن به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =