نقد «تلنگر باران» با حمیدرضا شکارسری در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

«تلنگر باران» سروده‌ی حمیدرضا شکارسری با حضور شاعر و اعضای مراکز فرهنگی‌هنری نیمروز و شماره دو زابل در فضای مجازی نقد و بررسی شد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، کتاب «تلنگر باران» با حضور حمیدرضا شکارسری و اعضا نقد شد.

در این نشست مجازی، که با هدایت محبوبه میری، مربی ادبی کانون برگزار شد و اعضا، کارشناسان و مربیان ادبی کانون استان نیز حضور داشتند، ابتدا معرفی شخصیت حمیدرضا شکارسری توسط اعضا صورت گرفت و بخش دوم به پرسش‌های اعضا و پاسخ این شاعر اختصاص داشت که در این بخش شکارسری در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا برخی از شعرهای این کتاب ناتمام به نظر می‌رسد، گفت: اساس شعر کوتاه، به خاطر کوتاه بودن آن، بر ایجاز(کَم‌گویی و کوتاه‌گویی) است که این ایجاز با کوتاه‌نویسی و سفیدنویسی همراه است و خواننده‌ی شعر باید با تلاش فکری خود به بخشی از مطلب برسد.

وی هم‌چنین افزود: «کوتاه‌نویسی و ساده نویسی» قالب پرقدرت و پربسامد شعر روزگار ماست که البته دست‌یافتن به چنین مقامی در شعر بسیار مشکل است و لازمه‌ی آن تمرین و مطالعه است.

سراینده‌ی مجموعه‌ی شعر «دلیل پنجره» در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر «سبک» شعرهای خود، با نگاهی آموزش‌محور، با نام‌بردن از مهرداد اوستا به عنوان استاد خود و ذکر مطلبی از ایشان مبنی بر استفاده از قالب‌های شعری کوتاه و موزون برای کسانی که در ابتدای راه سرودن هستند، بیان کرد که خود نیز با سرودن دوبیتی، رباعی و تک‌بیتی‌ها کار خود را آغاز کرده و در ادامه به سرودن غزل و شعرهای نو و سپید رو آورده است.

وی در خصوص اصالت در شعر و برداشت‌هایی که گاه می‌تواند شاعر را به اشتباه بیندازد با ذکر مثال‌هایی از شعر شاعرانی چون نیما یوشیج، گفت: این برداشت درستی نیست که استفاده از واژه‌های بیگانه و پیچیده می‌تواند شعر ما را جهانی کند، گاهی استفاده از واژه‌های روزمره و به ظاهر معمولی، به شرط پیدا کردن ظرفیت شاعرانه‌ی آنها، می‌تواند به شعر اصالت ببخشد آن‌گونه که در شعر نیما روی داد.

شاعر «معمای پیراهن تو» در ادامه، پایان سرودن یک شعر، به عنوان «جوشش احساس»، را آغاز راه «کوشش» برای رسیدن به بهترین فرم شعر دانست و در این مورد گفت: شعر وقتی سروده می‌شود باید شاعر با استفاده از محورهای جانشینی و هم‌نشینی زبان، واژه‌ها را جابه‌جا کند؛ یا در کنار هم قرار دهد؛ اثرش را در معرض نقد قرار دهد و در مورد آن گفت‌وگو کند.

حمیدرضا شکارسری در پایان توصیه‌هایی به شاعران نوجوان کانون کرد که از آن جمله می‌توان به مطالعه‌ی فراوان در مورد ادبیات و غافل نشدن از مطالعه در دیگر زمینه‌ها، تمرین فراوان، شنیدن اخبار درست، استفاده از ظرفیت درست و شناخته شده‌ی فضای مجازی، گفت‌وگو با دیگران و... اشاره کرد.

قابل ذکر است حمیدرضا شکارسری، شاعر، پژوهشگر، نویسنده و منتقد ادبی ایرانی است که بیش از ۲۰ جلد کتاب شعر و پژوهش ادبی از وی منتشر شده است. برخی از آثار او عبارتند از: چراغانی بی دلیل، از سکوت به حرف، آسمان زیر ابرها، هفتاد و دو قطره اشک عاشورایی و هر شاعر درختی است.

گفتنی است در معرفی این مجموعه‌(شامل ۳۳ شعر)، که از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است آمده: تلنگر باران مجموعه‌ای است شامل  شعرهای کوتاه وصفی، با تصویرهای خیالی ساده که گاه جنبه‌ی نمادین دارند. مفاهیم و ابعاد گوناگون اجتماعی، عاطفی، غنایی و توصیفی از طبیعت و آداب و رسوم در شعرها با واژه‌هایی بیان می‌شوند که سرشار از بار معنایی و موسیقیایی هستند. شاعر از اصطلاحات و ضرب المثل‌ها سود جسته است. ایجاز، تصاویر ذهنی اشعار را به ایهام نزدیک کرده و به آن‌ها روساخت و ژرف‌ساخت داده است.

زبان ساده و روایی است و صنایع لفظی و معنوی به کار رفته در شعرها از جمله انسان‌پنداری، تفکربرانگیز است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =