انجمن ادبی مهتاب تربت حیدریه، با محوریت شعر بصورت مجازی برگزار شد

بیست و چهارمین انجمن ادبی مهتاب تربت حیدریه با حضور ١٥ عضو نوجوان در قالب مجازی و با حضور سیده محدثه حسینی، شاعر، مدرس و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، صبح پنج شنبه ٢٩ خرداد ۱۳۹۹ دومین انجمن مجازی مهتاب تربت حیدریه با محوریت خوانش و نقد شعرهای اعضا برگزار شد. در این نشست مجازی که ١٥۰ دقیقه طول کشید ۷ اثر شعر مورد نقد و بررسی اعضا شاعر و کارشناس مهمان قرار گرفت.

جلسه با خوانش غزلی از حافظ که توسط مهمان جلسه انتخاب شده بود، آغاز شد. سپس محبوبه بزم‌آرا معاون فرهنگی کانون خراسان رضوی، ضمن توضیحی کوتاه در خصوص انجمن‌های ادبی، از حضور مهمان نشست قدردانی کرد. انجمن ادبی مهتاب با خوانش غزلی از عاطفه خسروی ادامه پیدا کرد و حسینی ضمن نقد و بررسی این اثر درباره زبان در شعر توضیح داد که زبان در یک اثر ادبی یا معیار است و یا محاوره و ما در موضع خالق آن اثر باید به یکدستی آن در کل اثرمان توجه کنیم. این غزل هم باید به چنین خصوصیتی برسد.

حسینی پس از شنیدن شعر حدیث آقایی، به انواع شعر از جمله کوتاه، طرح، سه‌گانی، چامک، هایکو، واژانه، چکه و ... اشاره و خاطر نشان کرد که شعر هر چقدر هم که کوتاه باشد باید عناصر شعریش قوی باشد، خاصه عناصر عاطفه و خیال.

کارشناس انجمن ادبی مهتاب تربت حیدریه، در نقد ترانه‌ای از مطهره حسن‌زاده، به یکدست بودن زبان شعر اشاره کرد و درباره صنعت ادبی حسن تعلیل توضیح داد و افزود: برای بکار بردن این صنعت ادبی به پرداخت علت‌های قوی‌تری نیاز است.

در ادامه حسینی در نقد شعر سپید مهدیه اکبری به تفاوت شعر نیمایی و سپید اشاره کرد و افزود: شعر نیمایی وزن دارد ولی شعر سپید دارای آهنگی‌ست که از خلال آرایه هایی مثل تکرار، جناس و... به وجود می‌آید.

کارشناس میهمان بیست و چهارمین انجمن مهتاب تربت حیدریه، در توضیح این جمله که "شاعر به لحاظ زبانی باید فرزند زمان خود باشد" گفت: استفاده از واژگان کهن در شعر امروز یک نقطه ضعف محسوب می‌شود. توصیه‌ی محدثه حسینی به این شاعر نوجوان خوانش آثار سپید بود.

نثر ادبی عارفه صباغی اثری بود که خوانده شد. محدثه حسینی در نقد این اثر ادبی گفت: افزودن عناصر شعر به نثر ادبی آنرا به شعر منثور تبدیل می‌کند و در تکمیل گفته‌هایش به آثار عرفان نظرآهاری اشاره کرد و به معرفی این شاعر و نویسنده نوجوان پرداخت.

در انتها کتاب "ساختار شناسی شعر کودک " از منوچهر علی پور برای اعضا علاقه مند به شعر کودک معرفی شد.

بیست و چهارمین انجمن ادبی مهتاب تربت حیدریه با غزل زیبایی از محدثه حسینی و معرفی کتابش به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =