نقد شاعرانه‌های اعضای نوجوان در انجمن ادبی کانون سمنان

شاعرانه‌های اعضای نوجوان در سومین جلسه‌ی مجازی انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با دعوت شاعر و منتقدی از کانون گلستان، نقد و بررسی ‌شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سومین جلسه‌ی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با محوریت «خیال شاعرانه» به‌صورت مجازی با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان، مربیان و ۹۰ عضو مرکز آفرینش‌های ادبی با دعوت از سیده‌محدثه حسینی شاعر، منتقد و مسئول مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان گلستان، عصر پنج‌شنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

حسینی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن ادبی آفرینش پس از خوانش آثار توسط ۹ ‌عضو این انجمن به نقد و بررسی آن و بیان صور خیال و نقش خیال در شعر و ویژگی‌های شعر سپید پرداخت.

شاعر و منتقد گلستانی اظهار داشت: یک مقوله‌ای که هرگز از هیچ اثر ادبی به‌ویژه شعر حذف نشده و نخواهد شد، عاطفه‌ی شعر است و تا شعر متولد می‌شود و زنده هست این عنصر شعری به کمک شاعر می‌آید تا بتواند در شعرسرایی از آن استفاده کند و بی‌شک تفاوت یک فرد عادی با شاعر، همین سرشار بودن از عاطفه و استفاده از صور خیال در بیان واژگان است.

وی با بیان این‌که شعریت یا وجه شعری همان عناصری است که یک شعر کامل به خود اختصاص می‌دهد و از آن بهره می‌گیرد و در واقع چیزی است که در حرف‌های عادی و روزمره‌ی مردم وجود ندارد، یادآور شد: هر حذف و شکستِ دستوریِ یک جمله و هنجارشکنی در بیان، نوشته را به شعر تبدیل نمی‌کند و شعر می‌بایست در عین فصاحت و بلاغت، دارای زبان شعری باشد.

میهمان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان در نقد و بررسی یکی از آثار اعضای نوجوان با اشاره به نماد، سمبل و اسطوره به‌عنوان یکی از صور خیال در شعر، از سهراب سپهری شاعر معاصر ادب فارسی نام برد که به غایت از سمبل‌ها استفاده و یک‌سری نمادها را به شعر خود اضافه کرده است.

حسینی در ادامه افزود: نماد و نمادهای طبیعی در اشعار پیشینیان رواج داشته و کم یا بیش در شعر شاعران معاصر نیز یکی از آرایه‌های مهم شعری محسوب می‌شود و وسیله‌ی ارتباط شاعر با جهان پیرامون خود است.

وی هم‌چنین با بیان ویژگی‌های شعر سپید مبنی بر این‌که قافیه کم‌تر در آن به‌کار می‌رود و کاربرد آن بستگی به احساس و اندیشه‌ی شاعر دارد، وزن عروضی ندارد؛ ولی ریتم و موسیقی خاصی در آن است که آن را از نثر معمولی جدا می‌سازد و...، از اعضای نوجوان خواست تا به مطالعه‌ی آثار جدید شاعران معاصر که در این‌زمینه منتشر می‌شود، بپردازند.

میهمان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان تصریح کرد: تفاوت شعر سپید با قالب‌های دیگر، فقط نداشتن قافیه و ریتم نیست؛ بلکه یکی از ویژگی مهم شعر سپید این است که اندیشه در کنار عاطفه‌ی شعری می‌تواند مخاطب را وادار کند تا با او هم‌گام و هم‌راه شود و با شنیدن چند سطر کوتاه، ساعت‌ها به تفکر فرو رود و این از تأثیر و اعجاز شگرد شعر سپید است که شاعر بایست هنگام سرایش شعر به آن توجه کند.

وی در نقد اثر عضو دیگر انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان، ضمن معرفی کتاب «گونه‌های نوآوری در شعر معاصر ایران» نوشته‌ی کاووس حسن‌لی به اعضای علاقه‌مند به قالب‌های شعری، به بیان رویکرد زبانی شعر پست‌مدرن پرداخت و یادآور شد: پست‌مدرن نه فقط تحول در زبان شاعر؛ بلکه یک اتفاق و دگرگونی در تفکر و بطن زندگی شاعر است.

حسینی در پایان سخنانش نیز تأکید کرد: هر نوشته‌ی پیچیده و دشوار، هر نوشته‌ی خارج از دستور زبان، هر نوشته‌ای که شخصیت‌ها، ماجراها و خواسته‌های زندگی بسیار شخصی فردی را روایت می‌کند، شعر نیست و نبایست اجازه داد تا شعر دچار سردرگمی و گم‌گشتگی در معنا، اندیشه، زبان و احساسات شود و برای شکستن هر هنجاری در ادبیات می‌بایست آن‌ها را به خوبی بشناسیم و جایگزین و هنجار جدیدی برای آن تعریف کنیم.

گفتنی است؛ میهمان انجمن ادبی آفرینش کانون سمنان در نقد آثار اعضای این انجمن بر توجه به دایره واژگانی در شعر و برقراری ارتباط بین کلمات، زیبایی‌شناسی در سرودن شعر، حذف بی‌دلیل فعل در شعر، ایجاد تناسب بین واژگان، بهره‌مندی از توصیف، آرایه‌های ادبی، ایماژ یا همان تصویر خیال‌انگیز و شاعرانه، پرهیز از تکرار، انتخاب کلمات، زبان شعری و...، تأکید کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =