اهمیت استفاده از بافت در نقاشی کودکان و نوجوانان بررسی شد

یکی دیگر از نشست‌های هنری کانون فارس با موضوع «اهمیت استفاده از بافت در نقاشی کودکان‌ونوجوانان» در بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان فارس، این نشست تخصصی با حضور راضیه جعفری، مربی هنری مرکز شماره ۲ صفاشهر برگزار و اصول استفاده از بافت در نقاشی کودکان و نوجوانان بررسی شد.

راضیه جعفری در این نشست گفت: هنگامی که ما از یک کودک یا نوجوان می‌خواهیم نقاشی بکشد ابتدا درباره موضوع و چگونگی کشیدن نقاشی با او صحبت می‌کنیم، بعد او شروع به کشیدن می‌کند و خطوطی را روی کاغذ می‌آورد. این خطوط وقتی کنار هم قرار می‌گیرند اشکالی را به‌وجود می‌آورند. زمانی که کشیدن طرح تمام شد با یکی از تکنیک‌های آبرنگ،گواش، مدادرنگی، پاستل و... رنگ‌آمیزی انجام می‌شود.

او ادامه داد: اما بعد از اتمام کار یک سطح یکنواخت رنگی فاقد جذابیت روبرو هستیم که باید بر جذابیت آن افزود.

جعفری یکی از عناصر هنرهای تجسمی را بافت عنوان کرد که تأثیر زیادی در یک اثر هنری دارد. به گفته‌ی او: جهان پیرامون ما پر از بافت‌های طبیعی و مصنوعی است که از اندازه کوچک تا بزرگ و منظم و نامنظم و تغییر یافته یا تغییر نیافته تشکیل شده‌اند.

بافت‌های طبیعی همچون: تنه‌ی درختان سالخورده، چمن‌ها، کوه‌ها، سنگ‌ها وبافت‌های مصنوعی مانند: ابزارهای ساخته دست انسان، سطوح جاده‌ها و دیوارچینی‌ها.

این مربی هنری، بافت‌ها را به دو روش قابل تجربه دانست: روش دیدن و روش لمس کردن.

او گفت بافت‌ها انواعی دارد مانند: بافت‌های ترسمی و بافت‌های تصویری؛ شبیه‌سازی از اشکال و اشیاء طبیعت به صورت واقع‌نما که با دیدن آنها حس چیزی که قبلا دیدیم یادآوری می‌شود، بافت تصویری است.

بافت‌های ترسیمی به روش‌های گوناگون، به صورت تجربی و با استفاده از تراکم و تکرار خطوط و نقطه‌ها و لکه‌های تیره و روشن ایجاد می‌شود که خیال‌انگیزتر از بافت‌های تصویری است.

جعفری در بخش دیگری از این نشست تخصصی، روش‌های ایجاد بافت را برشمرد: تکرار انواع خطوط، نقاط و نقش مایه‌های خاص (با استفاده از راپید و روان‌نویس و ماژیک)، پاشیدن رنگ و کشیدن مواد رنگی بر سطح، مرکب‌ها، قلم‌موها، کاردک‌ها، چاپ رنگ‌ها با استفاده از شیشه، چوب، نایلون، اسفنج و ابر، خراشیدن و تراشیدن و کنده‌کاری، از جمله این روش‌ها بود.

در ادامه این نشست آثاری از اعضا که راضیه جعفری راهنمایی آن‌ها را برعهده داشت بررسی و در رابطه با چگونگی تمرین با اعضا و آموزش و ایجاد بافت در نقاشی آنان توضیحاتی ارائه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =