جزییات جایزه کتاب ماه و سال کانون اعلام شد

دبیر جایزه «ماه و سال» کتاب کودک و نوجوان در نشستی مجازی با خبرنگاران و اصحاب رسانه چگونگی انتخاب و اهدای جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشریح کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مصطفی رحماندوست در این نشست با ابراز خرسندی از شکل‌گیری دوباره این جایزه در کانون گفت: انتخاب کتاب سال در کانون قدمتی به اندازه عمر این مجموعه دارد و همواره از آغاز فعالیت کانون، کتاب‌های منتشر شده در طول سال در کمیته‌ای بررسی و برترین‌ها انتخاب و به مراکز و کتاب‌خانه‌ها راه می‌یافت.

وی ادامه داد کمی بعدتر این رویداد به شکل دوسالانه برگزار و تعداد جایزه‌های بیشتری در بخش‌های مختلف به پدیدآورندگان اهدا می‌شد تا این‌که از جشنواره کتاب کودک و نوجوان فرزندی به‌نام فهرست کتاب‌های مناسب متولد شد و سازمان‌های فرهنگی دولتی و انجمن‌های غیر دولتی هر سال اقدام به انتشار فهرستی از کتاب‌های مناسب می‌کردند.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان اضافه کرد: اما متاسفانه در چهار سال اخیر این چراغ خاموش شد و امروز بسیار خوشحالیم که دوباره این رویداد به شکلی تازه‌تر قرار است در کانون - که مجموعه‌ای مورد اعتماد خانواده‌هاست - برگزارشود و اطمینان داریم که نویسندگان، شاعران، ناشران، کودکان و نوجوانان و... نیز از این اتفاق خرسند خواهند شد.

رحمان‌دوست در ادامه این نشست رسانه‌ای به بیان مراحل و چگونگی برگزاری این رویداد پرداخت و افزود: هر ماه کتاب‌هایی که به دبیرخانه می‌رسد از سوی هیات انتخاب بررسی و برترین‌ها برای داوری انتخاب می‌شود و در نهایت هیات داوران یک کتاب را به عنوان برتر ماه معرفی می‌کنند در حال حاضر ۱۳۷۰ عنوان به دبیرخانه رویداد ارسال شده است که امیدواریم این تعداد با مراجعه حضوری و ثبت در سامانه رویداد به‌تدریج افزایش پیدا کند.

آثار فارسی‌زبانان جهان بررسی می‌شود

او افزود تمام نویسندگان فارسی‌زبان در جغرافیای فارسی‌زبانان هم می‌توانند در این جایزه شرکت و آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال کنند.

وی ادامه داد در پایان هر فصل از میان کتاب‌های برگزیده هر ماه کتاب فصل و در پایان هر سال از میان کتاب‌های فصل، کتاب سال انتخاب می‌شود که به ترتیب جایزه مرغک سیمین و زرین دریافت می‌کنند.

اهدای جایزه خلاقیت در هر ماه به یک فرد برای خلاقیت در حوزه تالیف یا نشر و اهدای جایزه مهدی آذریزدی به کتاب بازنویسی منتخب از دیگر خبرهایی بود که رحماندوست در این نشست رسانه‌ای به آن اشاره کرد.

شاعر کودک و نوجوان با بیان این که کتاب‌های تمام رشته‌ها در هیات انتخاب مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادآور شد امسال این جایزه تنها به کتاب‌های شعر و داستان (ترجمه و تالیف) کودک و نوجوان اهدا می‌شود اما فهرستی از کتاب‌های مناسب برای آگاهی مخاطبان و خرید برای کتاب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی‌هنری کانون از سوی دبیرخانه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان منتشر می‌شود.

کتاب‌های برگزیده در قفسه کتاب‌خانه‌های کانون

به‌گفته‌ی وی تعدادی از کتاب‌های منتخب این رویداد - پیش از اعلام اسامی برگزیدگان - از سوی کانون خریداری و به کتاب‌خانه‌های کانون در سراسر کشور ارسال شده است.

رحماندوست با اشاره به این‌که این رویداد می‌تواند به خانواده‌ها و مخاطبان در انتخاب کتاب، هم به نویسندگان برای نوشتن کتاب‌های بهتر و هم به ناشران و مسوولان کمک کند، اظهار امیدواری کرد این رویداد موجب تشویق و حرکت به سوی تولید کتاب‌های بهتر شود.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون در عین حال از اهدای هولوگرام در سه سطح عالی، خوب و متوسط به منتخبان و برگزیدگان این رویداد خبر داد و گفت ناشران می‌توانند این هولوگرام را بر روی کتاب‌های خود ثبت کنند.

اعلام برگزیدگان فصل بهار، نیمه مرداد؛ تابستان، نیمه آبان

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان هم‌چنین ابراز داشت با توجه به شیوع بیماری کرونا جایزه فصل بهار سال ۱۳۹۹ را نتوانستیم در موعد مقرر اهدا کنیم، تلاش می‌کنیم کتاب فصل بهار تا نیمه‌ی مرداد و کتاب فصل تابستان نیز تا نیمه آبان معرفی شود.

رحماندوست جایزه ویژه ناشران و تصویرگران را نیز از دیگر بخش‌های این رویداد عنوان کرد و گفت: کتاب‌هایی که تصویرگری شاخصی داشته باشند یا ناشرانی که گرچه به نقطه‌ی آرمانی نرسیده اما تلاش‌شان را در حوزه کتاب کودک و نوجوان انجام داده‌اند، می‌توانند نامزد دریافت این جایزه شوند.

فرصتی طلایی برای چاپ اولی‌ها

وی هم‌چنین از اهدای جایزه فرصت طلایی برای نویسندگان و شاعرانی که تاکنون اثری از آن‌ها منتشر نشده است در این رویداد خبر داد و گفت: کسانی که برای اولین بار دست به قلم شده‌اند، اگر اثرشان شاخص باشد می‌توانند این جایزه را از آن خود کنند این در حالی است که نویسندگان با تجربه نیز اگر اثری دارند که تاکنون منتشر نشده می‌توانند در این بخش شرکت کنند.

پرواز مداد پرنده، باردیگر در کانون

رحماندوست جایزه مداد پرنده - که در کانون سابقه طولانی دارد - را دیگر جایزه‌ای عنوان کرد که در رویداد کتاب ماه و سال کودک و نوجوان به نویسندگان و شاعرانی که در سال‌های اخیر در این حوزه پرکار بوده‌اند - با انتخاب شورای سیاست‌گذاری - اهدا خواهد شد.

دبیر جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان در پایان ضمن قدردانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر توجه ویژه‌ای که به حوزه نشر و کتاب دارد اظهار امیدواری کرد با برگزاری این رویداد بتوانیم به تمامی دست‌اندرکاران حوزه نشر کودک و نوجوان کمک کنیم و دیگر شاهد شمارگان ۵۰۰ نسخه در کتاب‌های این حوزه نباشیم.

نخستین نشست رسانه‌ای مجازی جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان با حضور معاون فرهنگی، مدیران‌کل روابط عمومی و اموربین‌الملل، آفرینش‌های فرهنگی، آفرینش‌های ادبی و هنری و نظارت بر انتشارات کانون روز  ۹ تیر ۱۳۹۹ در کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =