نشست مجازی انجمن قصه‌گویی در البرز برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی انجمن قصه‌گویی کانون البرز  با حضور مریم شفیع زاده  به بیان مرز بین قصه‌گویی و نمایش پرداخت.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، مریم شفیع‌زاده، کارشناس و مدرس قصه‌گویی که سابقه‌ی طولانی در حوزه قصه و قصه‌گویی دارد و تاکنون رتبه های بسیاری را در بخش ملی و بین‌المللی جشنواره‌های مختلف قصه‌گویی به دست آورده است  در این نشست تخصصی مرز بین قصه و نمایش را برای مخاطبان مشخص کرد.

 این مدرس قصه‌گویی ضمن معرفی کتاب «هنر قصه‌گویی خلاق »، از نقش تاثیرگذار و عمیق و ماندگار قصه‌گویان سخن گفته  و  قصه  را ارتباط بین روح و قلب‌ آدم‌ها خواند و عنوان داشت قصه‌گویی از دیرباز  به عنوان در دسترس‌ترین، ارزان‌ترین و اسرار آمیزترین ابزار ارتباطی در ببین خانواده‌ها رواج یافته و بسیاری ارزش‌های فرهنگی از طریق آن  منتقل شده است و قصه‌گویی را به عنوان تجربه‌ای برای دنیای واقعی انسان‌ها معرفی کرد .

این قصه‌گو با اشاره به قصه‌گویی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها گفت ما قصه‌های قدیمی را فراموش نکرده‌ایم و با قصه‌ها زندگی را تجربه کرده‌ایم و ابراز امیدواری کرد که قصه‌گو با قصه‌گویی خوب خود،  تجربه ارزشمندی را به مخاطب ارائه کند و افزود اگر قصه‌خوبی را انتخاب کنیم اما قصه گوی خوبی نباشیم مخاطب با قصه ما ارتباط نمی‌گیرد .

این قصه گوی برگزیده، در ادامه  قصه‌گویی خلاق را تعریف کرده و قصه‌گویی را خلاقیت دانست و ضمن تعریف نمایش و قصه‌گویی به تفاوت‌های قصه و نمایش اشاره کرده و از استفاده صحیح ابزار در قصه سخن گفته و دورتر شدن از خود و فرو رفتن در نقش را، وجه تمایز اصلی این دو هنر معرفی کرده و نمایش را ارتباط دوسویه دانست و گفت: در قصه ارتباط روحی در لحظه با مخاطب صورت می گیرد و مخاطب را به دنیای خارج از این دنیا می برد. قصه گو خلق می کند و مخاطب با توجه به نگرش خود حرف های مخاطب را تغییر می دهد پس قصه گو باید خودش باشد و توانایی ها و قابلیت های خود  را به صورت صادقانه اجرا نماید اما در نمایش شخص دیگر خودش نیست و نقش کسی دیگر را بازی می کند.

گفتنی است شفیع‌زاده حدود ۲۰ سال است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت دارد، وی هم چنین مدرس، کارشناس، مجری و نویسنده برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز بوده است و سابقه داوری و تدریس قصه‌گویی را دارد .

لازم به توضیح است این نشست به همت انجمن قصه‌گویی استان البرز با مسوولیت لیلی همتی و با حضور جمعی از کارشناسان، مربیان وعلاقه‌مندان به این هنر روز چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۹ از ساعت ۱۱ الی ۱۲در فضای مجازی برگزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =