داستان نویسی ظرفیتی ویژه برای ترویج فرهنگ بومی و محلی

نقد ۴ اثر از اعضا انجمن داستان با حضور عالمه میر شفیعی نویسنده، منتقد ادبیات داستانی، مدرس داستان‌نویسی و شاهنامه‌پژوهش مازندرانی انجام شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان، نشست تازه ی  مجازی انجمن داستان آفرینش مرکز فرهنگی هنری بندرعباس  با حضور عالمه میر شفیعی نویسنده و منتقد مازندرانی برگزار شد.
در این نشست مجازی اعضای انجمن ادبی، تعدادی از مربیان مسئول مراکز و همچنین مربیان ادبی استان حضور داشتند.
در این نشست مجازی چهار اثر از هدیه شفیعی عضو مرکز شماره ۴ بندرعباس، انیس موحدی از مرکز شماره  ۳، سوگند عظیمی عضو مجتمع آفرینش و مریم ضیایی از مرکز شماره ۲ بندرعباس خوانش و نقد شد.
در ابتدای این نشست اعضای منتقد به نوبت به نقد تخصصی و بررسی اثر اعضای نویسنده پرداختند.
 
به روال همیشگی نشست ها پس از نقد و بررسی اعضای منتقد عالمه میر شفیعی به نقد تک تک آثار پرداخت و نقاط ضعف و قوت هر داستان را بیان کرد.
میر شفیعی در ادامه نقد آثار اعضا توجه آنان را به حذف مقدمه چینی طولانی و شروع  مناسب جلب کرد و گفت: بر خلاف قرن ۱۹ امروزه داستان از جایی شروع می شود که قرار است ماجرای اصلی اتفاق بیفتد.
و در واقع هر چقدر ضرب آهنگ شروع داستان به خود ماجرا نزدیکتر باشد آن شروع بهتر است.
میرشفیعی با اشاره به استفاده از لهجه و زبان و اصطلاحات بومی در داستان نویسی گفت: استفاده از دو زبان در داستان نویسی راهی مناسب برای انتقال اصطلاحات بومی و محلی به مخاطب است. نویسنده می تواند داستان را دوزبانه بنویسد یعنی   از گویش و زبان دیگری هم در کنار زبان فارسی استفاده کند تا دستش برای نوشتن اصطلاحات بومی باز شود.
میر شفیعی همچنین  بر رعایت اصول زبان فارسی در داستان های تک زبانه تاکید کرد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت پایان بندی مناسب در داستان نویسی از اعضا خواست تا برای رسیدن به کشف پایانی داستان مسیر مناسبی را انتخاب کنند و از ارائه راه حل های سریع و دم دستی پرهیز کنند.
در این انجمن تعداد ۴ داستان توسط ۱۳ منتقد نوجوان نقد و بررسی شد.
گفتنی است عالمه میرشفیعی کارشناس ارشد آموزش زبان و ادبیات فارسی و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان مازندران است. وی نویسنده، منتقد ادبیات داستانی، مدرس داستان‌نویسی و شاهنامه‌پژوهشی، تحلیل‌گر قصه‌های عامیانه است و داستان ها و مقالات بسیاری از وی چاپ شده است.
میر شفیعی داوری جشنواره های متعددی از جمله داوری شانزدهمین جشنواره کتاب کانون را در کارنامه کاری خود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =