اعضای انجمن هنرهای نمایشی هرمزگان ایده نمایشی خود را ثبت می کنند

با حضور علیرضا آقایی نویسنده و کارگردان نمایش عروسکی و با شرکت اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون هرمزگان موضوع خلق ایده در نمایشنامه نویسی بررسی شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان؛ همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان دومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی با عنوان "خلق ایده در نمایشنامه نویسی" با حضور علیرضا آقایی نویسنده و کارگردان کانون برگزار شد.
آقایی با بیان اینکه ایده خلاق، فکر اولیه ای است که زاویه ی متفاوتی دارد گفت: در گام نخست برای خلق یک ایده می توانیم از زندگی خودمان شروع کنیم که مهمترین منبع برای خلق ایده های ناب است.
وی همچنین با اشاره به کتاب های موجود در کتابخانه های کانون پرورش فکری گفت: کتاب های قصه منبع بسیار ارزشمندی است که در جشنواره ها مربیان از آن ها بهره جسته و آن را تبدیل به نمایشنامه می کنند.
این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین اظهار داشت: با بازنویسی و تغییر زاویه دید می توان از قصه های دم دستی یک ایده خلاق ساخت.
آقایی با اشاره به اهمیت مشورت و نقد و گفتگو با دیگران اظهار داشت: زمانی که یک ایده را خلق کردید با  نقد و بررسی آن توسط دیگران، می توانید آن ایده را به یک ایده قوی تبدیل کنید.
وی همچنین بر اهمیت ثبت کلیه ایده ها تاکید کرد و بیان داشت: همان طور که شهاب ها لحظه ای در آسمان ظاهر می شود و سپس محو می گردند، ایده ها هم اگر نوشته نشوند به سرعت فراموش می شوند.
بیان مراحل مختلف خلق یک نمایشنامه از ایده پردازی تا طرح نویسی، شخصیت پردازی، طراحی فضا، دیالوگ نویسی، ایجاد تعلیق و گره افکنی از دیگر مباحث این نشست بود.
علیرضا آقایی در پایان این نشست مجازی دو ساعته از اعضا خواست تا ایده های خلاق خود را نوشته و برای برگزاری جلسات بعدی به مسئول انجمن ارسال نمایند.
در این نشست که به میزبانی عفت تفضلی مسئول انجمن هنرهای نمایشی برگزار می شد، نعیم اسدی کارشناس مسئول فرهنگی هنری و ادبی استان و سارا پاکدامن کارشناس آفرینش های هنری اعضا انجمن را همراهی می کردند.
یادآوری می شود با شیوع کرونا و برگزاری جلسات انجمن به صورت مجازی این دومین نشست انجمن هنرهای نمایشی استان  بود که عصر روز دوشنبه ۱۷ تیرماه برگزار شد.
نشست نخست این انجمن با وحید خسروی کارگردان و کارشناس هنرهای نمایشی کانون با موضوع"تاریخچه نمایش عروسکی" برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =