انجمن های ادبی کانون خراسان جنوبی تشکیل جلسه دادند

انجمن‌های ادبی شعر و داستان کانون خراسان جنوبی در آستانه فرارسیدن ۱۸ تیرماه روز ادبیات کودک و نوجوان، با حضور مهمانان کشوری جلسات خود را به صورت مجازی برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری خراسان جنوبی، در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان «انجمن ادبی آبی» با حضور «انیسه موسویان» شاعر و مدیر کل آفرینش‌های ادبی کانون کشور و «انجمن ادبی  راه زینه» با حضور «فرزانه رحمانی» نویسنده توانا و کارشناس واحد مکاتبه‌ای کانون به صورت مجازی برگزار شد.

بر همین اساس در سومین نشست انجمن شعر استان تحت عنوان انجمن ادبی آبی  که با حضوراعضای انجمن و کارشناسان و مربیان ادبی استان برگزار شد اعضای انجمن به خوانش آثار شعر خود در قالب‌های مختلف  پرداختند که درادامه مورد نقد و بررسی موسویان میهمان ویژه این نشست قرار گرفت.

مدیر کل آفرینش‌های ادبی کانون کشور ضمن  تبریک فرا رسیدن روز ادبیات کودک و نوجوان و ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای انجمن شعر آبی پس از شنیدن آثارتعدادی از اعضای انجمن مباحث خود را درخصوص قالب شعر نیمایی و کلاسیک و تفاوت‌های وزن در این نوع از شعر شروع و به اعضا توصیه کرد: قبل از شروع سرودن این سبک از شعر و به منظور رعایت وزن به خوانش و حفظ اشعار کلاسیک و وزن دار بپردازند تا بتوانند قاعده وزن در سرودن شعر نیمایی را به خوبی رعایت کنند.

موسویان در ادامه با شنیدن شعر سپید یکی از اعضای انجمن به بیان ویژگی‌های این نوع از شعرنیز پرداخت و ادامه داد: شعر سپید از قالب‌های شعری جدید است که به ظاهر از وزن و قافیه بهره مند نیست اما این به آن معنا نیست که ما در قالب شعر سپید موسیقی نداریم .

وی افزود: برای اینکه شعر سپید که به ظاهر وزن ندارد با نثر متفاوت شود لازم است شاعر با استفاده از تکنیک‌هایی از قبیل جابجایی ارکان جمله ، استفاده از ایجاز و خلاصه گویی، تناسب‌های معنایی و لفظی، استفاده از واج‌آرایی و آوردن کلماتی با حروف شبیه به هم، استفاده از آرایه‌ی باستان گرایی و استفاده آگاهانه از کلمات کهن و قدیمی در بافت زبان شعر موسیقی معنوی و درونی ایجاد کند.

موسویان در بخش پایانی این نشست، حضور اعضایی با سبک‌های مختلف شعر را از ویژگی‌های این انجمن فعال استان دانست وبه شاعران نوجوان حاضر در این انجمن توصیه کرد : دقت و وسواس در انتخاب و گزینش کلمات، مطالعه جدی شعر و آثار کهن و معاصر، رها نکردن شعر پس از سرودن و اصلاح شعر با چندین بار خواندن را برای خلق یک اثر خوب در دستور کار خود قرار دهند.

در همین حال انجمن داستان راه‌زینه نیز با حضور اعضا، کارشناسان و مربیان و با حضور «فرزانه رحمانی»نویسنده‌ی توانا و کارشناس واحد مکاتبه‌ای کانون  سیزدهمین جلسه خود را برگزار کرد.

رحمانی مدرس این نشست پس از شنیدن آثار اعضای انجمن آنها را به مطالعه کتاب توصیه کرد و گفت: لازم است به صورت حرفه‌ای کتاب خواند را دنبال کنید و در خواندن یک داستان دنبال کشف لایه‌های پنهان آن باشید نکات مهم را یادداشت کنید.

وی در ادامه ضمن اظهار نظر درباره آثار اعضا نقد را تاباندن یک نور به اثر دانست و و از اعضا خواست: در نقد اثر دوستان خود به زوایای مختلف داستان توجه کنند.

 طرح مباحثی در خصوص عنصر گفتگو و نقش آن در داستان و داستان مدرن پایان بخش این نشست مجازی انجمن «راه زینه» بود.

گفتنی است انجمن ادبی «آبی» و «راه‌زینه» دو انجمن فعال استان در حوزه شعر و داستان هستند که در شهرستان‌های قاین و بیرجند فعالیت دارند و با توجه به شرایط ناشی از شیوع بیماری کوید ۱۹ جلسات خود را با حضور میهمانان کشوری در فضای مجازی برگزار می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =