ششمین دورهمی مجازی انجمن‌های ادبی کانون گلستان برگزار شد

ششمین دورهمی مجازی انجمن‌های ادبی و دومین جلسه داستان کانون پرورش فکری گلستان همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با محوریت نقد و بررسی آثار اعضا با حضور مدیر کل کانون، کارشناسان، مربیان، اعضای انجمن‌های ادبی سراسر استان و فرزانه رحمانی به‌عنوان کارشناسِ مهمان، در تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۹ در فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، در این نشست فرزانه رحمانی نویسنده و کارشناس ادبیات کودک، نوجوان و مکاتبه‌ای کانون کشور به نقد و بررسی آثار اعضای نوجوان انجمن پرداخت.

نویسنده کتاب‌های ‌«این نامه برای شماست؟» و « قورباغه ات را با ساندویچ عوض کن» با بیان اینکه در طرح داستان ۶ سوال اساسی: او کیست؟ چه می خواهد؟ آرزو، نیاز و هدفش چیست؟ چرا می خواهد؟ مانع رسیدن او به هدفش چیست؟ چگونه مانع را از سر راه خودش بر می دارد؟ و درگیری با مانع چه تبعاتی برای او به همراه دارد؟ مطرح می شود، نکات مفیدی را در مورد عناصر داستان بیان کرد.

وی در مورد نقش دیالوگ در داستان گفت: اگر بپذیریم که دیالوگ سریع‌ترین ابزار انتقال اطلاعات یک داستان است پس باید ویژگی‌هایی همانند: ساده باشد، کوتاه باشد، داستان را پیش ببرد، توصیف صحنه و فضا سازی کند و در ساخت شخصیت به نویسنده کمک کند، داشته باشد.

رحمانی همچنین تکنیک‌هایی را برای دیالوگ‌نویسی به اعضا معرفی کرد و در باب شخصیت‌پردازی و نقد نیز نکات ارزشمندی را مطرح و بیان داشت: نقد به معنی نوری است که به اثر دیگران بتابانیم تا زوایای پنهان ان اثر برای خودمان و صاحب اثر مشخص شود.

گفتنی‌است در ابتدای این دورهمی دو ساعته که بیش از ۷۰ نفر از اعضا شرکت داشتند ویدئویی از معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی پخش شد و در ادامه ۶ اثر داستان از نوجوانان عضو انجمن‌های ادبی گلستان توسط اعضا، مربیان و مهمان برنامه بررسی شد.

بر اساس این خبر انجمن ادبی کانون گلستان در تلاش است تا برطرف شدن موانع برگزاری جلسات و کارگاه‌های آموزشی حضوری که با شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است با دعوت از شاعران، نویسندگان و مهمانان سرشناس کشور و تشکیل جلسات برخط و کارگاه‌های مجازی، بستری مناسب برای تقویت جایگاه ادبیات و شعر استان فراهم کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =