جامعه ای با اخلاق، قانون مند و به دور از بزهکاری، حاصل مانوس شدن کودکان با کتاب و کتابخوانی

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان گفت: کودک مانوس با کتاب یعنی در آینده منتظر جامعه ای با انسان هایی قانون مند، مهربان، با اخلاق و به دور از بزهکاری باشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان،سید محمد قلمکاریان با یادآوری روز ۱۸ تیر ماه سالگرد درگذشت مهدی آذر یزدی،پدر ادبیات کودک ایران، عنوان کرد: با وجود تالیف بیش از ۲۰ جلد کتاب برای کودکان توسط ایشان،ادبیات کودک درایران مانند کودک نوپاست هر چند در این سال ها توجه بسیاری به ادبیات کودک شده است؛ اما هنوز راه زیادی در پیش دارد.

 قلمکاریان به ویژگی های منحصر به فرد ادبیات کودکان اشاره کرد و گفت:با زبان کودکان سخن گفتن از ویژگی های ادبیات کودک است؛همچنین رشد تخیل و گسترش دامنه واژگان و مانوس شدن کودکان با کتاب از فواید مستقل شدن ادبیات کودک از ادبیات بزرگسال است.

 مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با اشاره به شعار روز جهانی کودک با عنوان "بیایید با کتاب ها بزرگ شویم"،اظهار کرد:منظور، کتاب هایی است که می توانند انسان هایی عمیق تر و فرهیخته تر به جهان هدیه دهند و این گونه ادبی هنگامی پدید آمد که بزرگسالان متوجه شدند کودکان و نوجوانان به سبب گنجایش‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود آمادگی پذیرش متن‌های بزرگسال را ندارند و به متن‌هایی نیاز دارند که پاسخگوی دورهٔ رشد و نیازهای آن‌ها باشد.

وی در توصیف ادبیات کودک اضافه کرد: ادبیات کودک و نوجوان گونه‌های متنوعی دارد؛ از داستان‌های مصور گرفته تا داستان‌های فانتزی که امروزه از رایج‌ترین گونه‌ها در این حوزه است.
شعر و ادبیات منظوم نیز بخش گسترده‌ای از ادبیات کودکان و نوجوانان را می‌سازد؛ همچنین افسانه‌های کهن، گونه‌ای گسترده‌است که به فراوانی در اختیار این گروه سنی قرار می‌گیرد.

قلمکاریان کانون پرورش فکری را یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین متولیان ادبیات کودک در ایران دانست و گفت:چاپ کتاب های کارشناسی شده و پر محتوا از افتخارات کانون است و کانون تلاش کرده تا با شناخت بیشتر و بهتر کودکان،کتاب هایی مناسب برای گروه سنی آنان تولید کند.

هم‌چنین وی تقسیم بندی گروه های سنی کتاب ها را تشریح کرد و گفت: تقسیم بندی سنی کتاب ها به الف، ب،ج، د، و، ه و خلق آثار متناسب با هر گروه سنی از دستاوردهای ارزشمند کانون است.

 تحقیق و پژوهش در شناخت خلق ادبیات کودک و کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان پازل گمشده در حوزه ادبیات کودک
 
قلمکاریان اظهار داشت: با تمام این تفاسیر، شناخت کودکان و خلق ادبیات خلاق و جذاب و متناسب با ذهن،  زبان، فکر و روحیات آنان هنوز نیازمند تحقیقات بسیار و پژوهش های گسترده است و مستقل شدن رشته ادبیات کودک در دانشگاه می تواند ضعف های پژوهشی را برطرف کند.

وی با اشاره به دیگر چالش ها در زمینه ی ادبیات کودک عنوان کرد: گسترش کتابخانه های ویژه کودک و نوجوان و ارایه کتاب های متنوع می تواند راهگشا باشد.

کتابخانه سیار روستایی و تربیت مربیان خلاق، از راهبردهای کانون برای تشویق کودکان به کتابخوانی

قلمکاریان افزود: تربیت و پرورش مربیانی که با شیوه های خلاق و جذاب، کودکان را به کتاب و کتابخوانی ترغیب می کنند از عوامل موثر علاقمند کردن کودکان به کتاب و کتابخوانی است.

وی به فعالیت‌های ویژه ی کانون در ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت های منحصر به فرد کانون که درهیچ ارگانی اجرا نمی شود، سازماندهی کتابخانه سیار روستایی است؛ کتابخانه ای در قلب یک خودرو که هر هفته به روستاها سر می زند و به بچه هایی که به کتابخانه های کانون دسترسی ندارند کتاب امانت می دهد.

روشن است که این کار تجربه ای شیرین برای بچه های مناطق محروم است. از سوی دیگر کتابخانه های پستی کانون از طریق ارسال کتاب برای بچه های روستاهای دورافتاده،ذوق و شوق خواندن کتاب را در آنها تقویت می کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به فعالیت بخش مکاتبه ای کانون پرورش فکری، اشاره کرد و گفت: مربی با آموزش خلاق در قالب نامه برای بچه ها آنها را به نوشتن ترغیب می کند.

وی با بیان این که روز ادبیات کودک بهانه ای است تا توجه بیشتری  به شخصیت کودکان داشته باشیم گفت: این روز فرصتی است تا نگاهی منتقدانه به مسیر طی شده بیندازیم و نقاط ضعف و قوتش را رصد کنیم و مسیر پیش رو را با دیدگاهی نو بررسی نمایبم و به یاد داشته باشیم تا زمانی که در دست تمام کودکان این سرزمین کتاب نباشد ما رسالت خودمان را آن گونه که باید انجام نداده ایم.

قلمکاریان با اشاره به مزایای مانوس شدن کودکان با کتاب گفت: کودک مانوس با کتاب یعنی در آینده جامعه ای با انسانهایی قانونمند، مهربان،با اخلاق و به دور از بزهکاری خواهیم داشت.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به برنامه های کانون استان اصفهان در ۱۸ تیر ماه که در تقویم ایران روز ادبیات کودک و نوجوان نام نهاده شده  اشاره کرد و گفت :نشست  مربیان و رابطین ادبی کانون استان اصفهان، معرفی کتاب و برگزاری نقد کتاب کودک در گروه های مجازی و حضوری مراکز از برنامه های روز ادبیات کودک است.

وی اضافه کرد: دعوت از ۱۰ شاعر و نویسنده کودک و نوجوان جهت معرفی آثار و فعالیت های حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی،  دعوت از تصمیم گیرندگان فرهنگی شهرستان ها جهت بازدید از کتابخانه های مراکزفرهنگی هنری کانون و معرفی فعالیت های این مراکز از دیگر برنامه های روز ادبیات کودک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =