کتاب و کتاب‌خوانی محور اصلی فعالیت‌های کانون پرورش فکری است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان طی گفتگوهایی جداگانه با شبکه سبلان، اظهار داشت: کتاب و کتاب‌خوانی محور اصلی فعالیت‌های کانون پرورش فکری است و کتاب‌خانه‌ها هم پایگاه اصلی انجام این فعالیت‌ها به‌حساب می‌آیند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، زعفر احدزاده در این گفتگوها بابیان اینکه از میان ۶۲ عنوان فعالیت در مراکز فرهنگی هنری کانون، کتاب‌خوانی مهم‌ترین فعالیت محسوب می‌شود و کانون تخصصی‌ترین و گسترده‌ترین کتابخانه‌های کودک و نوجوان را در کشور دارا است، اظهار داشت: ازآنجاکه مطالعه در دوران کودکی و نوجوانی یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت است،آشنا کردن این نسل با کتاب و کتاب‌خوانی تأثیر بسزایی در رشد و تکامل ابعاد مختلف شخصیتی دارد؛ بنابراین توجه به این امر مهم موجب تربیت افرادی سالم و درنهایت شکل‌گیری جامعه سالم خواهد شد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نقش بی‌بدیلی در این فرایند دارد و کوشش‌های مربیان هم متمرکز بر این موضوع است.

احدزاده ضمن اشاره به تأثیر برخی فناوری‌های نوین در کاهش نرخ کتاب‌خوانی گفت: مشکل کتاب‌خوانی، رسانه‌های نوظهوری است که گریبان گیر اهالی فرهنگ شده و فضای مجازی و فناوری‌های جدیدی همچون؛ تلفن همراه، ‌اینترنت و پیام‌رسان بی‌تأثیر در فاصله‌گیری از یار مهربان«کتاب» نبوده و در کنار این فاکتور مهم و طبق پژوهش‌های انجام‌شده، رابطه‌ی مستقیمی بین وضعیت اقتصادی و کتاب‌خوانی نیز وجود دارد.

وی نقش خانواده‌ها را در کنار نظام‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی در مهربانی با کتاب مهم دانسته و یادآور شد: والدین کتاب‌خوان، فرزندان کتاب‌خوان خواهند داشت و آن‌ها همواره به‌عنوان الگوهای رفتاری، نقش بسزایی در تربیت روانی، فکری و روند اجتماعی شدن فرزندان خود دارند و بی‌شک نخستین عامل مؤثر در ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه فرزندان، والدین هستند.

مدیرکل کانون استان اردبیل اضافه کرد: وقتی پدر و مادر عادت به مطالعه داشته باشند و بخشی از فعالیت‌های روزانه‌ی خود را به خواندن و مطالعه اختصاص دهند، کودک و نوجوانی که زندگی کردن را با آن‌ها به تجربه نشسته، این مهم را خیلی زود می‌پذیرد، با آن انس و الفت یافته و به کار می‌گیرد و از همه مهم‌تر با کتاب آشنا شده و می‌آموزد که مطالعه را در زندگی خود جز امورات ضروری تلقی کند.

او ضمن اشاره به ترویج و تشریح فواید شیرین کتاب و کتاب‌خوانی در بهبود شرایط موجود، بیان داشت: اگر لذت و شیرینی خواندن کتاب و سفر به دنیای انسان بودگی بیش‌ازپیش بازگو شود و دنیای بدون خشونت و سرشار از عشق و عطوفت کتاب درست تبیین شود، در بهبود شرایط موجود مؤثر خواهد بود.

این مدیر فرهنگی ضمن بازگویی فواید توسعه فردی کتاب و کتاب‌خوانی ازجمله؛ افزایش تمرکز، توسعه تفکر نقاد، تقویت توانایی‌های نوشتاری، تفریح مفید و کم‌هزینه، آشنایی با تاریخ و سرگذشت دیگران و اجتماعی‌تر شدن، افزود: جامعه‌ای فرهیخته است که شهروندان آن به کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت دهند و آن‌ را جزء اولویت‌های خود قرار دهند، چراکه پیشرفت یک جامعه درگرو کتابخانه‌ها و منظومه‌های آموزشی، پرورشی و فرهنگی است و آینده فرهنگی جامعه درگرو کنش‌های امروزی این منظومه‌ها و نهاد بسیار مؤثر خانواده است که در درازمدت جامعه محصول فرهنگی آن تلقی می‌شود.

زعفر احدزاده که از نویسندگان استان هست و تاکنون بیش از ده عنوان کتاب و صدها مقاله و مطلب به قلم وی در نشریات و جراید محلی منتشرشده است در ارتباط با روز ادبیات کودکان و نوجوانان، گفت: تنها لذت زندگی‌ مهدی آذر یزدی، کتاب خواندن بود که در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در بیمارستان آتیه‌ تهران دار فانی را وداع گفت و در حسینیه‌ خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد. وی خالق۲۰ کتاب ارزشمند و پرتیراژی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که از سوی  شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنا بر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی، ۱۸ تیر به‌عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام‌شده  است.

احدزاده تأکید کرد: همان‌طور که اشاره شد، مهم‌ترین رسالت و محوری‌ترین فعالیت کانون، کتاب و کتاب‌خوانی است و مناسبت‌های ملی و بین‌المللی هم فرصت مناسبی جهت تأکید بیشتر بر ارتباط کودکان و نوجوانان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان و نوجوانان است، چراکه انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است.

او با اشاره به اینکه احترام به  کتاب و کتاب‌خوانی می‌تواند در تنظیم رژیم مصرف رسانه‌ای خانواده‌ها و نسل کودک و نوجوان تأثیر داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این فرایند نقش بی‌بدیل خانواده‌ها بسیار حیاتی بوده و الزام وجود کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها امری ضروری است.

در این گفتگوها مدیرکل کانون استان اردبیل یادآور شد: ماهواره‌ها و رسانه‌های مدرن به‌خصوص فضای مجازی جایگزین کتاب و کتاب‌خوانی شده است و این در حالی است که مطالعه و کتاب‌خوانی یک‌راه کم‌هزینه و مؤثر در افزایش آگاهی و بالا بردن کیفیت زندگی شهروندان است که در سالیان اخیر با توسعه و گسترش علم و فنّاوری و باز شدن پای شبکه‌های اجتماعی به زندگی، کتاب و کتاب‌خوانی به دست فراموشی سپرده‌شده است.

او تصریح کرد: عادت نمودن به کتاب‌خوانی لازم و کافی نبوده و باید نسبت به تحکیم و تداوم آن تلاش کرد تا هدف و مقصود مطالعه تحقق یابد و برای تداوم عادت خواندن باید سازمان‌های دیگر هم به یاری و همکاری نظام آموزشی بیایند که در این میان رسانه‌های همگانی و امکانات و ابرازهای ارتباطی فراگیر نقش مؤثری دارند.

احدزاده همچنین گزارشی از فعالیت‌های کتاب محور در کانون استان ارائه کرد و ادامه داد: سال گذشته کتاب‌های «قلم یاران»، «از اسفریس تا هشت‌بهشت» و کتاب «بهاری‌تر از بهار» مشتمل بر آثار برگزیده اعضای کارگاه‌های ادبی (شعر و داستان) که در مهرواره‌ها و جشنواره‌های ملی و استانی برگزیده‌شده بودند به مرحله انتشار رسید.

او در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری استان اردبیل چه درگذشته و چه در حال، هم در سطح کارکنان و هم در سطح اعضا، خلق آثاری را شاهد بوده که نمود آفرینندگی و خودشکوفایی و همچنین رویکرد مثبتی از تلاش‌ها در عرصه کتاب و نویسندگی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =