کانونی‌ها، «ارمغان اندیشه و قلم» هدیه‌کردند

هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک ونوجوان و در سال‌گشت درگذشت زنده‌یاد«مهدی آذریزدی» اعضای انجمن ادبی کانون گیلان به بهانه ویژه‌برنامه«ارمغان قلم» گردهم‌آمدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان،  ۱۸‌تیرماه، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان بهانه‌ای دیگر برای دست اندرکاران و اعضای کانون پرورش فکری استان گیلان بود تا با برپایی انجمن ادبی مجازی، ضمن بزرگ‌داشت زنده‌یاد«مهدی آذریزدی» ارمغان و رهاورد ‌قلم‌های خود را با حاضران تقسیم‌کنند.

براساس این گزارش، انجمن شعر و داستان مرکز آفرینش‌های ادبی کانون گیلان هم که نخستین نشست مجازی خود را با حضور بیش از ۶۰ علاقه‌مند به ادبیات تجربه‌می‌کرد، نگاهی ویژه به اشتراک‌گذاری آثار ادبی،  معرفی پیشگامان و چهره‌های ماندگار این عرصه  به مخاطبان داشت.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز از حاضران این انجمن مجازی بود و از خاطره‌انگیزی آثار مهدی‌آذریزدی، تعلق‌خاطر ایرانیان به این شخصیت برجسته و الگوپذیری فعالان عرصه‌ی ادبیات، به‌ویژه نویسندگان حوزه کودک و نوجوان از وی سخن‌گفت.

اسفندیارضیائی در ادامه صحبت‌های خود نگاهی به این‌روزهای  ادبیات کودک و نوجوان داشت و خلق آثار وزین در این زمینه را بیان‌گر بلوغ فکری جامعه ادبی و بستری مناسب برای تحول‌آفرینی در فرهنگ کشور ارزیابی‌کرد.

وی در این میان، ضرورت فرصت‌سازی و حمایت از نسل کودک و نوجوان را یادآورشد و آگاه‌سازی آینده‌سازان از پیشینه‌ی فرهنگی و انتقال آموزه‌های نو و بدیع به آنان را زمینه‌ساز رشد، ارتقای فکری و  به‌تَبع آن، خلق آثاری فاخر و ارزش‌مند از سوی این نسل نوقلم دانست.

تشریح نقش و جایگاه کانون پرورش فکری در ایجاد نشاط، آرامش فکری و زمینه‌سازی رشد ادبی کودکان و نوجوانان، از دیگر محورهای سخنان ضیائی به‌شمارمی‌رفت و وی با بیان این‌که مأنوس‌سازی فرزندان با میراث فرهنگی، مهم و ارزش‌منداست گفت: ارسال پیام‌های دلنشین دنیای ادبیات برای کودکان و فراهم‌کردن زمینه‌های تعلق‌خاطر هرچه بیش‌تر این نسل به سرزمین مادری و داشته‌های فرهنگی، از اولویت‌هایی است که باید مورد توجه متولیان این عرصه قرارگیرد.

پایان‌بخش سخنان این مدیرفرهنگی به نقش‌آفرینی فضای مجازی و استفاده هدف‌مند کانون از این فرصت، به ویژه در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص‌داشت و وی با بیان این که برپایی انجمن‌ها و برگزاری کارگاه‌های برخط این مجموعه، نقش به‌سزایی در مدیریت فرهنگی جامعه‌داشته است، از تمامی همکاران و اعضای کانون پرورش فکری برای حرکت در این مسیر قدردانی‌کرد.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان هم ضمن مهم و جاودانه توصیف‌کردن کتاب‌های مهدی آذریزدی در ادبیات کشور و با اشاره به آثار این نویسنده برجسته کودک و نوجوان گفت: نام‌گذاری روز درگذشت آذریزدی نیز فرصتی مناسب برای همراه‌سازی هرچه‌بیش‌تر کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود این دوست صمیمی به زندگی کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

ضیاء غیوری ادامه صحبت‌های خود را به اهمیت اُنس آینده سازان با کتاب اختصاص داد و این امر را  ضمانتی برای استحکام و فرهیختگی نسل آینده جامعه دانست.

او درپایان سخنان خود  به اهمیت پاس‌داشت کودکی کودکان پرداخت و تصریح‌کرد: چنانچه گذران دوران کودکی را به عنوان یک جلوه‌ی طبیعی انسانی در خود و دیگران به رسمیت شناخته و زمینه‌ی های ظهور و بروز آن را فراهم‌کنیم، امکانی برای غنی‌سازی زندگی و تجربه‌ای برای رفتاری مناسب در برابر نسل کودک ونوجوان خواهیم‌داشت.

ادامه‌بخش آیین مجازی «ارمغان قلم»، معرفی عبدالرضاجلالی مزاری، همکار پیش‌کسوت کانون و از نویسندگان مطرح‌کشور بود که با قصه‌گویی، ارایه‌ی آثار از سوی حاضران و به اشتراک‌گذاری نماهنگی با محوریت مهدی آذریزدی و هم‌چنین، قدردانی حمیراخدابنده، کارشناس مسوول واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان از حاضران همراه‌شد.

پخش نماهنگ معرفی شخصیت زنده یاد« مهدی آذریزدی»
معرفی آثار اعضا
قصه‌گویی عضو انجمن ادبی کانون گیلان
نمایش نماهنگ

معرفی شخصیت« عبدالرضا مزاری جلالی»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =