کانون کرمان مهمان کانون آذربایجان شرقی شد

سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون کرمان همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوانان مهمان انجمن ادبی شهریار آذربایجان شرقی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، همزمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان به عنوان کارشناس به نقد و بررسی آثار اعضای انجمن ادبی شهریار کانون آذربایجان شرقی پرداخت.

بنابر این خبر در این نشست مجازی که ۱۸ تیر ۹۹ با حضور مهین عابدینی کارشناس ادبی کانون آذربایجان شرقی، مریم قلی‌زاده مسئول انجمن شعر شهریار و اعضای انجمن برگزار شد ابتدا مختصری در مورد مهدی آذریزدی نویسنده کودک ونوجوان که این روز به پاس‌داشت زحمات او به نام روز ادبیات کودک و نوجوان نام‌گذاری شده است صحبت شد و بعد اعضای انجمن ادبی شهریار اشعار خود را به اشتراک گذاشتند و از سوی کارشناس انجمن و مسئول و اعضای دیگر نقد و بررسی شد.

بر همین اساس یاوری در مورد یکی از آثار بیان کرد:« این عضو شاعر توانسته است با استفاده از توالی کلماتی چون ثانیه‌ها، دقیقه‌ها، روزها و ... طولانی و کسالت بار شدن زمان را به خوبی نشان دهد و معنا، حس انتظار و بلاتکلیفی را بیشتر به مخاطب القا کند و همچنین احساس، خیال‌انگیزی و اندیشه با همین واژه‌ها در شعراش پدیدار شده است.»

وی در تشریح شعر دیگری گفت:« از ویژگی‌های این شعر این است که در شاعر خلاصه و به احساسات و عواطف شخصیت‌اش محدود نشده است. شاعر به خوبی توانسته با واژه‌های مختصر احساس را به مخاطب منتقل کند و به درستی از تناسب استفاده کرده و واژگان مرتبط مثل دانه‌های زنجیر نقطه اتصال این شعر هستند و باعث شکل‌گیری ارتباط عمودی و افقی در آن شده اند.»

ایشان درباره اثر دیگری  ادامه داد:« شعر را با سوال شروع کرده ای و با سوال ادامه داده‌ای و در نهایت با سوال پایان بخشیدی. تکنیک خیلی خوبی است. تکنیک پرسش و پاسخ در ادبیات فارسی همیشه مرسوم بوده، اما سوال‌های شعر تو پاسخ را هم در دل خود  به همراه دارند و بی وفایی را فریاد می زنند و حس بد عهدی را به خواننده منتقل می کنند.»

این در حالی است که یاوری به نقل از شفیعی کدکنی بیان کرد:«شعر حادثه‌ای است که در زبان روی می‌دهد. ایشان شعر را رستاخیز کلمات می دانند. حال با این نگاه نقش کلیدی و مهم واژه‌ها در شعر کاملا مشخص می‌شود. همین اجزا و سازه‌های کوچک متن یعنی واژه ها شعر را می سازند و معماری زبان شعر یک هنر است. معمارِ یک شعر خوب می‌داند که از کدام یک از این اجزا در چه جایی و چه مقدار و چه زمانی استفاده کند. »

همچنین او گفت:«شعر کوتاه از گذشته تا امروز همواره با شعر و ادبیات فارسی همراه بوده و در دنیای امروز هم طرفداران بیشتری پیدا کرده است. نسبت به کوتاه‌سرایی هم فکر می‌کنم تمایل بیشتری وجود دارد و شاعران خودشان را با مخاطب وفق داده‌اند. آنقدرزندگی‌هایمان فشرده شده و شتاب زندگی زیاد، که امروزه ادبیات را هم به شکل فشرده آن بیشتر می‌پسندیم. در شعر کوتاه شاعر با کمترین واژه‌ها مفاهیم عالی را به نمایش می گذارد اما شعر کوتاه هم به عناصر شعری و آرایه ها نیاز دارد. برخی خیال می‌کنند که اگر شعر کوتاه شد دیگر آرایش زبانی نمی‌خواهد و البته این‌طور نیست.»

وی در انتها خواندن شعرهای قیصر امین‌پور و حمیدرضا شکارسری را به اعضای انجمن ادبی شهریار کانون آذربایجان شرقی توصیه کرد.

سمیه یاوری شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان است و همچنین برگزیده‌ی جشنواره‌های مختلف ادبی در سطح کشور بوده و با نشریات کودک و نوجوان همکاری دارد. از آثار منتشر شده او کتاب‌های «بوق نزن، سوت بزن»، «فشنگی که می‌خواست قشنگ باشد» و «شبیه شاپرک‌ها» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =